Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Jeofiziği | JFM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere mühendislik jeofiziği kapsamında yer alan yöntem ve araştırma konuları hakkında genel bilgilerin anlatılması ve kavratılması, bu konuda son yıllarda yapılan en son makaleler. |
Dersin İçeriği | İmar için uygun seçim, tasarım, projelendirme ve modelleme uygulamasını kazandırmak- Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkileri Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özellikleri (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, rakyoaktivite, soğurma)- Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin belirlenmesi- Güzergah ve yer seçimi - Yeraltı boşlukların belirlenmesi Kirlenme ve tuzlanma Çatlak oranının belirlenmesi Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması Yeraltı dehlizlerinin, mağaralarının ve dokunum zonlarının belirlenmesi Yeraltı tabakalarının belirlenmesi - Uygulamalar ve seçilmiş örneklerin incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lisansüstü Jeofizik Bilimleri ve Mühendislik jeofiziği bilgilerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
2 | Mühendislik jeofiziği ile ilgili detaylı bilgileri ve teknolojileri ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
3 | Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
4 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özellikleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özellikleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Yeraltı tabakalarının tayini ve takibini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Jeofizikte proje tasarımı ve rapor yazımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizikte proje tasarımı ve rapor yazımı. | Hafta Makale |
2 | Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkileri. | Hafta Makale |
3 | Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerinin (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, rakyoaktivite, soğurma) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi. | Hafta Makale |
4 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin | Hafta Makale |
5 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin | Hafta Makale |
6 | Güzergah ve yer seçimi. | Hafta Makale |
7 | Yeraltı boşlukların belirlenmesi. | Hafta Makale |
8 | Kirlenme ve tuzlanma. | Hafta Makale |
9 | Çatlak oranının belirlenmesi. | Hafta Makale |
10 | Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması. | Hafta Makale |
11 | Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması. | Hafta Makale |
12 | Yeraltı dehlizlerinin, mağaralarının ve dokunum zonlarının belirlenmesi. | Hafta Makale |
13 | Yeraltı tabakalarının tayini ve takibi | Hafta Makale |
14 | Uygulamalar ve seçilmiş örneklerin incelenmesi. | Hafta Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bracinac Z., Jangi M., 1978, Engineering- Geological Maps of Seismic Regions Y. (Cartes Geotechniques des Regions Seismiques) Bulletin of the İnternational Association of Engineering Geology N. 18, 27-32 Imai T. and Yoshimura M. 1976, The Relation of Mechanical Properties of Soil to P and S Wave Velocities for Ground in Japan, URANA RESEARCH INSTITUTE, OYO corp Kovacs W.D., and Holtz R.D. 1981, An Introduction to Geotechnical Engineering, Prentice-Hall Civil Engineering and Engineering Mechanics Series. Özaydın K. 1982, Zemin Dinamiği, Deprem Mühendisliği Türk Milli Yayınları, No. 1. Türker, E. 1988, Sismik Yöntemlerle Zemin Taşıma Gücünün Saptanması, Doktora Tezi, A.Ü. Isparta Mühendislik Fakültesi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Sözlü Sınav | 8 | 5 | 40 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |