Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafya Felsefesi COG 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Coğrafi düşüncenin gelişim aşamalarını kavrayarak, günümüzdeki farklı coğrafi bakış açılarını çözümleyebilmeyi kavratmak.

Dersin İçeriği

Coğrafyanın tarihi gelişiminin eleştirel bir analizi yani coğrafi düşüncenin; geçmişi, şimdiki durumu ve aynı zamanda teorik tartışmaların bir analizi. Önemli fikirlere vurgu, kavramlar, metodolojiler ve klasik coğrafyadan günümüze coğrafya düşünürleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafyanın tarihi gelişimini bilir Anlatım, Tartışma, Sınav,
2 Farklı dönemlerdeki coğrafi düşüncelerin özelliklerini bilir Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Coğrafi düşüncenin çoğulcu yapısını yorumlar Tartışma, Beyin Fırtınası, Performans Görevi,
4 Farklı düşüncelere eleştirir Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Ödev, Performans Görevi,
5 Bir Coğrafi olay ve olgunun çeşitli bakış açılarıyla farklı şekillerde algılanabildiğini anlatır Anlatım, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel kavramlar
2 Coğrafyanın tarifi ve tanımlanması
3 Klasik dönemde coğrafya
4 Ortaçağ Çin ve İslam coğrafyacıları
5 Avrupa´da coğrafyanın doğuşu
6 Akademik bir branş olarak coğrafya
7 İnsan-Çevre ilişkileri üzerine tartışmalar
8 Ara sınav
9 Bölgesel coğrafya düşüncesinin yaygınlaşması
10 Deneysel ve analitik bir branş olarak coğrafya
11 Yorumlamacı coğrafi düşünceler
12 Coğrafyada eleştirel yaklaşımlar
13 Coğrafyada radikal yaklaşımlar
14 Coğrafyada post-modern yaklaşımlar
Kaynaklar
Ders Notu

 

 

Ders Kaynakları

ÖZGÜÇ, N.-TÜMERTEKİN, E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İstanbul

JENSEN, ARILD HOLT, Coğrafya; Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramları, İdil Yayıncılık, 2017 

GÜMÜŞÇÜ, O.; 2012, Coğrafya'ya Davet, Yeditepe Yayınevi, İstanbul

TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst.Üniv.Ed.Fak.Yay.No:3603. İst
Pattison W. D; (çev. Arı, Y.) 2003, Coğrafya´nın Dört Geleneği; Ege Coğrafya Dergisi, Sayı 12, 119-125

EDWARD W. SOJA, Postmodern Coğrafyalar, Eleştirel Toplumsal Teoride Mekanın Yeniden Ele Sürülmesi, Sel Yayıncılık, 2017

JOHN CLARK-CAMILLE MARTIN, Anarşi, Coğrafya, Modernite, Elisee Reclus'nün Seçilmiş Yazıları, Can İnceleme, 2016

DAVID HARVEY, Postmodernliğin Durumu, Metis, 1999

TERRY EAGLETON, Postmodernizmin Yanılsamaları, Ayrıntı, 2015

DAVID N. LIVINGSTONE, CHARLES W. J. WITHERS, Coğrafya ve Devrim, Yapı Kredi Yayınları, 2010

ZYGMUNT BAUMAN, Akışkan Modernite, Can İnceleme, 2017

HENRI LEFEBVRE, Modern Dünyada Gündelik Hayat, Metis, 2016 

ANTHONY GIDDENS, JONATHAN TURNER; Günümüzde Sosyal Teori, Say, 2013 

E.F. SCHUMACHER, Aklı Karışıklar İçin Kılavuz, Küre Yayınları, 2015

E.F. SCHUMACHER, Küçük Güzeldir, E Yayınları, 1979

DONELLEA H. MEADOWS vd., Ekonomik Büyümenin Sınırları, 1978

RUTGER BREGRMAN, Gerçekçiler İçin Ütopya, Kusursuz Bir Dünyayı Nasıl İnşa Edebiliriz, Domingo, 2018

NAZMİYE ÖZGÜÇ, İnsan Coğrafyacısı, Elisee Reclus Muamması, İnsan ve Mekan, Çantay, 2006

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 13 13
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6