| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metin Şerhi ve Analizi | ITS 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Metin şerhinde kullanılan klasik ve modern yöntemlerin öğretilmesi, metin tamiri, tenkidi ve tahlili hakkında temel becerilerin kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Klasik ve modern şerh yöntemlerinin, şerhle ilgili yan kavramlar ışığında; manzum ve mensur örnekler üzerinden incelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Metin şerhiyle ilgili yan kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 2 | Klasik ve modern şerh yöntemlerini ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Metin tamiri ve tenkidini edebî metinler üzerinden analiz eder. | Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Kelime merkezli şerh ve haşiye aparatlarının metindeki rolünü tanımlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Klasik ve modern yöntemlerin çalışmaların anlaşılması hususundaki etkisini kavrar. | Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Şerh metodlarını kullanarak manzûm ve mensûr örnekler üzerinden yorum yapar. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Metin şerhinde takip edilecek usûller hakkında genel bilgi | |
| 2 | Metin tamirinin Usûl ve Esasları | |
| 3 | Metin tenkîdi hakkında temel bilgiler | |
| 4 | Haşiye ve Talikat Geleneği Açısından Aparat Yazımının Usûlü | |
| 5 | Klasik metin çözümleme biçimi olarak kelime merkezli şerh | |
| 6 | Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Yapısalcı Yaklaşım | |
| 7 | Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Psikoanalitik Yaklaşım | |
| 8 | Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Ontolojik Yaklaşım | |
| 9 | Fuzûlî Dîvânı’nın Ontolojik Yaklaşımla Değerlendirilmesi | |
| 10 | Ontolojik Tahlil Yöntemiyle Fuzûlî Dîvânı’nında Bazı Gazellerin Değerlendirilmesi | |
| 11 | Bağdatlı Rûhî Dîvânı’nın Kavramsal Açıdan Tasnifi | |
| 12 | Bağdatlı Rûhî’nin Terkîb-i Bendlerinin Yapısalcı Açıdan Çözümlenmesi | |
| 13 | Sinan Paşa’nın Tazarru-nâme’sinin Şerh Teknikleri Açısından Değerlendirilmesi | |
| 14 | Âbidin Paşa’ın Mesnevî Şerhinin Kurmaca Tekniği ve Estetik Açıdan Değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
1. Ali Nihad Tarlan (1981), “Metinler Şerhine Dair”, Edebiyat Meseleleri, İstanbul: Ötüken Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | ||||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Metin şerhiyle ilgili yan kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 2 | Klasik ve modern şerh yöntemlerini ayırt eder. | ||||||||||
| 3 | Metin tamiri ve tenkidini edebî metinler üzerinden analiz eder. | ||||||||||
| 4 | Kelime merkezli şerh ve haşiye aparatlarının metindeki rolünü tanımlar. | ||||||||||
| 5 | Klasik ve modern yöntemlerin çalışmaların anlaşılması hususundaki etkisini kavrar. | ||||||||||
| 6 | Şerh metodlarını kullanarak manzûm ve mensûr örnekler üzerinden yorum yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| 3. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 3 | 10 | 30 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||