Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oyun Teorisi YBS 423 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA EDİZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Oyun teorisini teknik olarak tanıtıp, günlük hayatta ilgili alanlara nasıl uygulanabileceğini göstermektir. Günümüzde bireylerden firmalara, yerel kurumlardan evrensel kurumlara kadar her noktada karar verme süreçleri stratejik düşünme biçimi her geçen gün önem kazanmaktadır. Karar birimleri daha sağlıklı kararlara ulaşabilmek için rakiplerinin davranışlarını daha yakından izlemeli ve daha çok bilgi toplayarak bu bilgileri yorumlamalı ve stratejik kararlar vermelidirler. Dolayısıyla oyun teorisi özellikle yöneticiler açısından oldukça önemli bir ders ve araştırma konusudur.

Dersin İçeriği


Statik Oyunlar: ( Karma olmayan) stratejiler. Nash dengesi. Baskın strateji dengesi. Statik oyunlar: Karma Stratejiler. Kolektif Oyunlar. Ardışık Oyunlar. Alt Oyun Mükemmel Dengesi. Ardışık ve Statik Oyunlar. Strateji ve Oylama. Pazarlama. Piyasalar ve Rekabet

 
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunları Karma Stratejilerini kullanarak karsilastirabilir Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlar ile Oyun Ağacı Kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Yayvan Biçimli Oyun değerlerini hesaplayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlarda Nash Dengesi değerlerini hesaplayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlarda İki Aşamalı ve Yinelenen Oyunlar yöntemini kullanarak karşılaştırma islemini gerceklestirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlarda Pazarlık Modelleri hesaplayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik kullanarak modelleme işlemi ve analiz işlemlerini gerçeklestirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunlar: Normal Biçimli Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunlar: Başat-altı Stratejiler Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Tümel Bilgiye DayalıStatik Oyunlar: Nash Dengesi Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunlar: Karma Stratejiler Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunlar: Uygulamalar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Tümel Bilgiye Dayalı Statik Oyunlar: Uygulamalar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlar: Oyun AğacıKavramı Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 ARA SINAV
9 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik Oyunlar: Yayvan Biçimli Oyunlar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
10 Tümel Bilgiye DayalıDinamik Oyunlar: Alt Oyunlarda Nash Dengesi Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
11 Tümel Bilgiye DayalıDinamik Oyunlar: İki Aşamalıve Yinelenen Oyunlar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Tümel Bilgiye DayalıDinamik Oyunlar: Pazarlık Modelleri Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
13 İşbirlikçi Oyunlar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
14 Tümel Bilgiye Dayalı Dinamik ve İşbirlikçi Oyunlar: Uygulamalar Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-) M.J. Osborne, A. Rubinstein, A Coursein GameTheory, TheMIT Press, Mass., 1994.
2-) Karabacak Hakan, Yeni Başlayanlar için Oyun Teorisi, Seçin Yayınları, 2018.
3-) A.K. Dixit, B.J. Nalebuff, Stratejik Düşünme, SabancıÜnv. Yay., İst., 2003.
4-) A.M. Brandenburger, B.J. Nalebuff, Ortaklaşa Rekabet, ScalaYay., İst., 1998.44

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yeni ve Güncel teknolojileri takip edebilir ve bunları değerlendirebilir X
2 Kurumsal Bilişim Sistemlerini işleyişini anlayabilir ve bu sistemleri temel seviyede kullanabilir X
3 Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur X
4 Modellenmiş işletme problemlerini bilişim teknolojileri yardımıyla çözer ve çözümleri yorumlar X
5 Bilişim odaklı projelere takımın bir bireyi olarak katkı sağlar X
6 Proje yönetiminde takım çalışmasını destekleyen bilgi teknolojileri araçlarını etkin bir biçimde kullanır X
7 Temel işletme fonksiyonlarına ve bilişim teknolojilerine hâkim olur ve bunlar arasındaki bağlantıyı kurar X
8 Kurumsal bilişim sistemlerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması süreçlerine katkı verir. X
9 Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilir ve bu dokümanları sunar X
10 Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlar ve bu sunumları sunar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 2 10 20
Sözlü Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5