Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Tiyatro Edebiyatı | YTE 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tiyatro kültürünü aşılayarak Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazar ve eserlerini tanıtmak |
Dersin İçeriği | Edebiyatta tiyatronun gelişimiyle ilgili bilgi vermeyi, Türk tiyatrosunun belli başlı yazarlarını ve eserlerini tanıtmayı içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgilerini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Batıda tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Tanzimat’tan sonra edebiyatımıza giren Batılı tiyatronun örneklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Türk tiyatro tarihinde öne çıkan yazarları bilir ve bu yazarların eserlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde öne çıkan tiyatro eserleri arasında ilişkiler kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Komedi, dram ve trajedi hakkında bilgisini geliştirir ve bu türler üzerinde incelemeler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tiyatronun kökeni, ortaya çıkışı, Antik Yunan tiyatrosu | |
2 | Roma Dönemi’nde Anadolu tiyatrosu, Ortaçağ tiyatrosu, Rönesans tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik tiyatro | |
3 | Türk kültüründe tiyatro. Geleneksel Türk tiyatrosu, köy seyirlik oyunları, ortaoyunu. Meddah. Karagöz’ün temel özellikleri | |
4 | Türk tiyatrosunun hazırlık devresi | |
5 | İlk piyesler ve ilk temsiller | |
6 | Tanzimat ile birlikte Batılı anlayışı benimseyen Türk tiyatrosu: Şinasi- Şair evlenmesi | |
7 | Komedinin özellikleri ve örnekler | |
8 | Trajedinin özellikleri: Ali Haydar Bey. Abdülhak Hamit’in tiyatroları | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Dram türünün ortaya çıkışı. Tarihi dramlar. Namık Kemal- Celaleddin Harzemşah | |
11 | XIX. yüzyıl Türk yazarlarının tiyatroya bakışı, çeviri ve uyarlama | |
12 | Meşrutiyet Dönemi Türk tiyatrosu | |
13 | Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu | |
14 | Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosundan örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Akı, Niyazi, Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi 2. Sevengil, Refik Ahmet, Türk Tiyatro Tarihi I 3. Ünal, Ata, Yirminci Yüzyıl SonundaTiyatroda Arayışlar: Postmodern Tiyatro (Doktora Tezi) 4. Çalışlar, Aziz, Tiyatro Ansiklopedisi 5. And, Metin, Osmanlı Tiyatrosu 6. And, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu 7. Akyüz, Kenan, Modern Türk Edebiyatını Ana Çizgileri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |