| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi | ETE 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örneklerle durulması. |
| Dersin İçeriği | Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk Edebiyatı'nda metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Klasik metinleri açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik metinlerin şerhine ilişkin yöntemler ve metin şerhiyle ilgili bibliyografya | |
| 2 | Ahmed Paşa’nın gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 3 | Necâtî Bey’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 4 | Fuzûlî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 5 | Fuzûlî’nin Su Kasidesi'nin Şerhi | |
| 6 | Bâkî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 7 | Nâilî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 8 | Neşâtî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Nâbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 11 | Nedîm’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 12 | Sünbülzâde Vehbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 13 | Şeyh Gâlib’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
| 14 | Keçecizâde İzzet Molla'nın gazellerinden bazılarının şerhi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1998.; Mehmet Çavuşoğlu, Necati Bey Divanının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001.; Prof. Dr. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yay., Ankara 2000; İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay., Ankara.; Prof. Dr. Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1995. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik metinleri sıralar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Klasik metinleri açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||