Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nesir Metodolojisi YTE 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Emine Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Yeni Türk Edebiyatının çeşitli dönemlerine has nesir metinlerine yaklaşımda tutulacak yollar ve uygulanacak yöntemler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili bilgisini geliştirir. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş:Edebiyat ve edebi türler.
2 Edebi metin ve nesir kavramı üzerine görüşlerin incelenmesi.
3 Nesir Metodolojisinin temel meseleleri
4 Nesirde dil ve üslup araştırmaları üzerine
5 Konuşma ritimleri üzerine incelemeler.
6 Nesirde üslup çeşitliliği, sanaktarane nesir üzerine değerlendirmeler.
7 Nesir ve edebi sanatlar, nesrin estetik problemleri.
8 Nesirde iç ahenk, seci vb. teknikler.
9 ARASINAV
10 Nesrin yapısal açıdan, dıştan incelenmesi.
11 Nesrin içten incelenmesi.
12 Nesrin estetik kaynakları üzerine genel değerlendirmeler.
13 Nesrin şiirle ilişkisi ve tarihi gelişimi.
14 Osmanlı nesrinden Cumhuriyet Dönemi Türk nesrine değişimler.Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.W.M.Patterson, The Rhythm Of Prose, New York 1916.
2.William Thomson, The Rhythm Of Speech, New Haven 1923.
3.M.Kaplan, “Cenab Şahabeddin’in Nesirlerinde Üslup”, 1983.
4.Yılmaz Daşçıoğlu, “Nesir Metodolojisi”, Ders Notları.
5.H.Burton, Criticism Of Prose.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6