| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Aileleri Teorileri I | ETD 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Dil bilimi ve Türk dili tarihi derslerini Lisans düzeyinde almış olmak. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra KİRİK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dilin doğuşu ve çeşitlenmesi konusunda başlangıçtan bugüne kadar ortaya konan görüşlerden ve yapılan tartışmalardan haberdar bilim uzmanı yetiştirmek. |
| Dersin İçeriği | Dilin doğuşuyla ilgili teoriler. Eski Yunan ve Hint mitolojisi, mukaddes kitaplar Türkçenin çeşitli kaynaklarında konunun ele alınışı, Dünya dillerinin sınıflama ölçüt ve biçimleri, Türkçenin dahil olmadığı dil aile ve grupları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dillerin doğuşuyla ilgili teorileri anlatır, dil ailelerini sıralar | ||
| 2 | Dilllerin doğuşuyla ilgili kaynaklardaki görüşleri kendi cümleleriyle ifade eder. | ||
| 3 | Dillerin doğuşuyla ilgili yerli ve yabancı kaynakları eleştirir. | ||
| 4 | Dillerin doğuşuyla ilgili teorileri karşılaştırır. | ||
| 5 | Dil ailelerinin belirlenmesinde kullanılabilecek ölçütleri düzenler. | ||
| 6 | Dilin doğuşu ve dil aileleriyle ilgili teorilerin geçerliliği konusunda hükümler verir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dilin doğuşuyla ilgili teoriler (yansıma, ünlem, müzik, sesle anlamı ilişkilendirme, refleks, müzik, ortak iş vb.) | |
| 2 | Eski Yunan felsefesindeki tartışmalar (analoji-anomali) ve Hint mitolojisindeki görüşler | |
| 3 | Dilin doğuşunun mukaddes kitaplarda ele alınışı | |
| 4 | Dilin doğuşunun Türkçe dışındaki Doğu kaynaklarında ele alınış biçimi | |
| 5 | Türkçenin Muhakemetü-Lugateyn vb. kaynaklarındaki görüşler. | |
| 6 | Türk bilim adamlarının mevcut teorilerle ilgili eleştirileri ve kendi görüşleri | |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Dil grubu, dil ailesi ve dil akrabalığı kavramları, dil akrabalığının ölçütleri | |
| 9 | Tek kaynak, toptan kaynak, çok kaynak vb. kuramlar | |
| 10 | Biçim bakımından sınıflama (yalınlayan, bitişken, bükümleyen vb.) | |
| 11 | Kaynak (köken) bakımından sınıflama ve Türkçenin dışındaki dil aileleri: Hint-Avrupa Dilleri | |
| 12 | Kaynak (köken) bakımından sınıflama ve Türkçenin dışındaki dil aileleri: Hami-Sami dilleri, Kafkas Dilleri, Bantu Dilleri, Çin-Tibet Dilleri | |
| 13 | Kaynak (köken) bakımından sınıflama ve Türkçenin dışındaki dil aileleri: Yeryüzündeki diğer diğer dil aileleri | |
| 14 | Dil ailelerine yönelik eleştiriler ve genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesinin ders notları kullanılacaktır. |
| Ders Kaynakları | *Doğan AKSAN; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilimi, TDK Yay. , Ank. 1990 * Özcan BAŞKAN; İnsan Dilinin Doğuşu, TDAY Belleten 1968 *Agop DİLAÇAR; Dil, Diller ve Dilcilik, TDK Yay., Ank. 1968 * Ali Şir Nevayî (Haz.Sema Barutçu Özönder), Muhakemetü-Lûgateyn, TDK Yay., Ank. 1996 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dillerin doğuşuyla ilgili teorileri anlatır, dil ailelerini sıralar | ||||||||||||||||||||
| 2 | Dilllerin doğuşuyla ilgili kaynaklardaki görüşleri kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Dillerin doğuşuyla ilgili yerli ve yabancı kaynakları eleştirir. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Dillerin doğuşuyla ilgili teorileri karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Dil ailelerinin belirlenmesinde kullanılabilecek ölçütleri düzenler. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Dilin doğuşu ve dil aileleriyle ilgili teorilerin geçerliliği konusunda hükümler verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||