Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Orta Türkçenin Mukayeseli Grameri YTD 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZİKRİ TURAN
Dersi Verenler Prof.Dr. ZİKRİ TURAN,
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Çiğdem TOPÇU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk dilinin Eski Türkçe döneminin devamı, hem coğrafi olarak hem de dil malzemesi açısından önemli

bir zenginliğe sahip olan Orta Türkçe dönemi şiveleri arasında bir karşılaştırmalı dil bilgisi incelemesinin nasıl yapılması gerektiğinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Gramer incelemesinin dayandığı temel disiplinler

  Mukayesenin gramer incelemelerindeki yeri ve önemi

  Mukayesede gözetilen prensipler: ses denklikleri

  Orta Türkçenin Türk dili tarihindeki yeri

  Orta Türkçe dönemi şivelerinin dil bilgisi disiplini bakımından çeşitli ölçülere göre karşılaştırılması

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Türkçenin tanımını, konusunu anlatır. Bu dönemin kapsadığı şiveleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Orta Türkçe dönemi şivelerinin gramer özelliklerini ifade eder. Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Orta Türkçe dönemi şivelerinin sahip olduğu gramer özelliklerini örnekler üzerinde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Herhangi bir örneğin hangi Orta Türkçe dönemi şivesi olduğunu ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Orta Türkçe dönemi şivelerini hakkın da genellemeler yapar. Anlatım, Gösteri, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
6 Orta Türkçe döneminin Türk dili için neyi ifade ettiği ve içeriği konusunda hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mukayeseli gramer nedir ve nasıl yapılır? Gramer çalışmalarının türleri hakkında araştırma yapmış olmak
2 Orta Türkçe nedir? Coğrafi sınırları ve periyodu Orta Türkçe hakkında araştırma yapmış olmak.
3 Orta Türkçenin şiveleri ve coğrafi dağılımları: Karahanlı, Harezm, Kıpçak, Çağatay, Bilinmeyen Orta Asya, Erken Azeri, Eski Anadolu Türkçesi Orta Türkçe dönemi şiveleri hakkında bilgi edinmiş olmak.
4 Ses denkliği kavramının içeriği ve mukayeseli gramer çalışmasındaki durumu Ses bilgisi tekrarı yapmış olmak.
5 Kelime başı sesleri bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: # K, # T Verilen ses denklikleriyle ilgili örnek derlemek.
6 Kelime başı sesleri bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: # y Verilen ses denklikleriyle ilgili örnek derlemek.
7 Kök ünlüsünden sonraki sesler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: T/, G/ Verilen ses denklikleri konusunda örnek toplamış olmak.
8 Kök ünlüsünden sonraki sesler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: d/ Verilen ses denklikleri konusunda örnek toplamış olmak.
9 ARA SINAV Genel konu tekrarı yapmış olmak.
10 d/ ve Ortak Türkçe Verilen ses denklikleri konusunda örnek toplamış olmak.
11 İki ünlü arasındaki sesler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: VTV, VKV, VGV Verilen ses denklikleriyle ilgili örnek derlemek.
12 İki ünlü arasındaki sesler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: VGV Verilen metinleri incelemiş olmak.
13 Ekler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: er-, bol- Ekleşme bilgisi tekrarı yapmış olmak.
14 Ekler bakımından Orta Türkçe dönemi şivelerinin mukayesesi: +(s)I(n) Verilen metinleri incelemiş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Timurtaş, F. Kadri; Eski Türkiye Türkçesi, 1997.
Turan, Zikri; Orta Türkçe Dönemi Metinlerinde, Kelime Başı Ünsüzlerinde Aşırı Patlayıcılaşma Var Mıydı?, İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstiütsü VII. .Milletler Arası Türkoloji Kongresinde sunulan bildiri, 8-12 Kasım, İstanbul 1999./ İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, S. 2001-2003, İstanbul 2003, s. 539-558.

Atalay, Besim; Divanü Lügatit Türk Tercümesi I, II, III, IV (Dizin), TDK Yay.: 524

Arat, R. Rahmeti; Kutadgu Bilig I Metin, TDK Yay., Ankara, 1979

Eckmann, Janos; Nehcül Feradis I Metin- Tıpkıbasım, Yay.: Semih Tezcan- Hamza Zülfikar, TDK Yay.: 518, Ankara, 1995

Nuri Yüce, Mukaddimetül Edeb, TDK Yay.: 535, Ankara, 1988

Recep Toparlı; İrşadül Müluk Vesselatin; TDK Yay.: 555, Ankara, 1992

Seyf-i Sarayi; Gülistan Tercümesi, Haz.: Ali Fehmi Karamanlıoğlu, TDK Yay.: 544, Ankara, 1989

Arat, R. Rahmeti; Babürname, Kültür ve Turizm Bak. Yay., Ankara, 1985

Ergin, Muharrem; Dede Korkut Kitabı Metin-Sözlük, Ankara, 1963

Yunus Emre Divanı -Tıpkıbasım; Kültür Bakanlığı Yay./1362, Ankara,1992

Aşık Paşa; Garibname, Haz.: Kemal Yavuz, TDK Yay.: 764/1, İstanbul, 2000

Arat, R. Rahmeti; Makaleler Cilt I (Oğuz Kağan Destanı), TKAE Yay.: 65, Haz.: O. Fikri Sertkaya, Ankara, 1987


Eckmann, Janos; Nehcül Feradis I Metin- Tıpkıbasım, Yay.: Semih Tezcan- Hamza Zülfikar, TDK Yay.: 518, Ankara, 1995

Nuri Yüce, Mukaddimetül Edeb, TDK Yay.: 535, Ankara, 1988

Recep Toparlı; İrşadül Müluk Vesselatin; TDK Yay.: 555, Ankara, 1992

Seyf-i Sarayi; Gülistan Tercümesi, Haz.: Ali Fehmi Karamanlıoğlu, TDK Yay.: 544, Ankara, 1989

Arat, R. Rahmeti; Babürname, Kültür ve Turizm Bak. Yay., Ankara, 1985

Ergin, Muharrem; Dede Korkut Kitabı Metin-Sözlük, Ankara, 1963

Yunus Emre Divanı -Tıpkıbasım; Kültür Bakanlığı Yay./1362, Ankara,1992

Aşık Paşa; Garibname, Haz.: Kemal Yavuz, TDK Yay.: 764/1, İstanbul, 2000

Arat, R. Rahmeti; Makaleler Cilt I (Oğuz Kağan Destanı), TKAE Yay.: 65, Haz.: O. Fikri Sertkaya, Ankara, 1987

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6