Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Farsça Grameri ETE 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ORHAN KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Farsça gramer bilgisinin öğretilmesi; Farsça gramer kurallarından hareketle Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça unusrların karşılaştırmalı olarak öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste, Farsça gramer kuralları öğretilir. Kelimeden başlamak suretiyle cümle yapısına kadar periyodik bir sıra takip edilerek örnekler üzerine Farsça gramerinin yapısı öğrenciye anlatılır ve uygulamalar yapılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farsça gramer kurallarını bilir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
2 Farsça gramer kurallarını Türkçe gramer kurallarıyla karşılaştırabilir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Osmanlı Türkçesinde Farsça gramer kurallarının yerini bilir. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Farsça bir cümleyi öğelerine ayırabilir. Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Ödev, Sınav,
5 Farsça bir kelimeyi yapısından hareketle tanır. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
6 Osmanlı Türkçesindeki Farsça tamlamaları Arapça tamlamalardan ayırır. Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
7 Öğrendiği Farsça ekler yardımıyla Farsça yeni kelimeler türetir ve anlamlandırır. Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farsçanın yapısı, tarihî gelişimi ve gramer kuralları hakkında genel bir giriş. Ahmet Ateş’in “Farsça Dilbilgisi” kitabının incelenmesi
2 Fars alfabesinin tanıtılması. Harflerin ses değerlerinin anlatılıp gösterilmesi. Ahmet Ateş ve Abdülvehhab Tarzî’nin birlikte hazırladıklar “Farsça Grameri” kitabının incelenmesi
3 Farsça kelime bilgisine giriş. Farsça kelime yapısının anlatılması. Mürsel Öztürk’ün “Farsça Dilbilgisi” kitabının incelenmesi
4 Farsça kelime bilgisi: İsimler-Sıfatlar ve Yapıları Farsça kelimeler hakkında Mütercim Âsım’ın Burhân-ı Kâtı isimli sözlüğünün incelenip kullanılması
5 Farsça kelime bilgisi: Zamirler-Zarflar ve Yapıları Farsça kelimeler hakkında Mütercim Âsım’ın “Burhân-ı Kâtı” isimli sözlüğünün
6 Farsçada edatlar ve yapıları Veyis Değirmençay’ın “Farsça Edatlar ve Bağlaçlar Sözlüğü”nün incelenmesi
7 Farsçada izafet: Kesre-i İzafet, Hemze-i İzafet, Yâ-yı İzâfet Faruk Kadri Timurtaş’ın “Osmanlı Türkçesi 3: Gramer” adlı kitabında Farsça izafet türleriyle ilgili kısmın değerlendirilmesi
8 Farsça kelime bilgisi: Fiiller Yedullah Semere’nin “Âmûziş-i Zebân-ı Fârsî (Farsça Öğretim Seti” adlı 4 ciltlik kitabının 1 ve 2.ciltlerinin incelenmesi.
9 ARA SINAV
10 Farsçada isim fiil, sıfat fiil ve zarf fiiller Yedullah Semere’nin “Âmûziş-i Zebân-ı Fârsî (Farsça Öğretim Seti” adlı 4 ciltlik kitabının 1. ve 2.ciltlerinin incelenmesi.
11 Farsçada cümle yapıları ve basit cümle Âhad Emirçupanî’nin “Farsça Cümle Anahtarları” adlı kitabının incelenmesi.
12 Farsçada cümle yapıları ve “ki”li birleşik cümle Nimet Yıldırım’ın”Farsça Cümle Bilgisi” adlı kitabının incelenmesi
13 Farsçada cümle yapıları, “ki”li birleşik cümle; anlamlarına göre cümleler: olumlu-olumsuz cümle. Nimet Yıldırım’ın Farsça Cümle Bilgisi” adlı kitabının incelenmesi
14 Farsçanın Osmanlı Türkçesine etkisi üzerinde genel bir değerlendirme Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Ahmet Ateş, Farsça Dilbilgisi, İÜEFY, İstanbul
2. Ahmet Ateş-Abdülvehhâb Tarzî, Farsça Grameri, İÜEFY, İstanbul
3. Mürsel Öztürk, Farsça Dilbilgisi,
4. Mütercim Âsım, Burhân-ı Kâtı, TDK Yay., Ankara, 2000.
5. Veyis Değirmençay, Farsça Edatlar ve Bağlaçlar Sözlüğü, Sahhaflar Kitap Sarayı, İstanbul, 2009
6. Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri 3, İnkılap Yay., İstanbul, 1997.
7. Yedullah Semere, Âmûziş-i Zbeân-ı Fârsî, 4 cilt, AZFA Yay., İstanbul, 2000.
8. Ahad Emirçupanî, Farsça Cümle Anahtarları, Fenomen Yay., Ankara 2009.
9. Nimet Yıldırım, Farsça Cümle Bilgisi, Fenomen Yay., Ankara, 2007.
10. Frank Steingass, A Comprehensive Persian-English Dictionary, Librairie du Lebanon, Beyrut, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 163
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,52
Dersin AKTS Kredisi 6