| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dilinin Ses ve Şekil Yapısı | YTD 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra KİRİK, Arş. Gör. Bahri KUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk dilinin ses bilgisi ve ekleşme sistemi bakımından işleyişini ve bu işleyişin usulünü öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin sahip olduğu ses ve ekleşme bilgisi özellikleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin ses bilgisi özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Türk dilinin ekleşme kaidelerini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 3 | Ses bilgisi özelliklerinin ekleşme düzeni üzerindeki etkisi hakkında fikir yürütür. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
| 4 | Herhangi bir ses olayı hakkında hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 5 | Çeşitli söz dizimi örneklerinin ekleşme bilgisi bakımından tahlilini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | İncelediği söz dizimi örneklerini başkalarıyla da karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ses nedir? | Ses bilgisi alanında hazırlanmış güncel kaynakları araştırmış olmak. |
| 2 | Ses olayı, ses değişmesi ve ses uyumu nedir? | Ses bilgisi tekrarı yapmış olmak. |
| 3 | Türk dilinin hece yapısı | Hece konusunda ön bilgi edinmiş olmak. |
| 4 | Ses olayları: Yayınma, yer değiştirme, benzetme | Ses olayları konusunda malzeme derlemiş olmak. |
| 5 | Yutulma, erime, açıklık uyumu | Ses olayları konusunda malzeme derlemiş olmak. |
| 6 | Haploloji, toplaşma, birleşme, örneklenme | Ses olayları konusunda malzeme derlemiş olmak. |
| 7 | Ekleşme bilgisi, şekil bilgisi nedir? | Ekleşme bilgisi alanında hazırlanmış güncel kaynakları araştırmış olmak. |
| 8 | Fonem, alofon; Morfem, alomorf nedir? Bunların birbirleriyle olan ilişkisi nedir? | Ekleşme bilgisi tekrarı yapmış olmak. |
| 9 | Türk dilinde yardımcı unsur-asıl unsurun kimliği | Türk dilinde kelime ve ekin konumu ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
| 10 | Kelime-ek, kelime- kelime, ek-ek ilişkisi | Türk dilinde kelime ve ekin konumu ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
| 11 | Türk dilinin eklerininin sınıfları | Ek sınıfları hakkında söyleneneleri derlemiş olmak. |
| 12 | yapım, çekim, sıfatlama, çatı, teklik-çokluk, fiilimsi, ek fiil, hal ekleri, olumluluk-olumsuzluk ekleri | Ek sınıfları hakkında problemli tarafları bir araya getirmiş olmak. |
| 13 | Ek sınıflarının oluşmasında etkin olan temel esaslar | Ek sınıfları hakkında problemli tarafları bir araya getirmiş olmak. |
| 14 | Ses olayları ve ekleşme bilgisi tahlili örnekleri | Verilen örneklerin tahlillerini yapmış olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Korkmaz, Zeynep; Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi); TDK Yay., Ankara, 2009.
Turan, Zikri; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı’nda sunulan bildiri, 25-29 Eylül 2000, Çeşme-İZMİR; |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin ses bilgisi özelliklerini bilir. | ||||||||||||||||
| 2 | Türk dilinin ekleşme kaidelerini anlar. | ||||||||||||||||
| 3 | Ses bilgisi özelliklerinin ekleşme düzeni üzerindeki etkisi hakkında fikir yürütür. | ||||||||||||||||
| 4 | Herhangi bir ses olayı hakkında hüküm verir. | ||||||||||||||||
| 5 | Çeşitli söz dizimi örneklerinin ekleşme bilgisi bakımından tahlilini yapar. | ||||||||||||||||
| 6 | İncelediği söz dizimi örneklerini başkalarıyla da karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||