| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kur’An’In Edebî Tefsiri | ADB 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kur’an yorumuna Belağat (Retorik) ilminin girişi ve edebi tefsirin gelişim sürecinin örnek metinler aracılığıyla öğrenciye kazandırılması. |
| Dersin İçeriği | Belağat (retorik) ilminin doğuşu, İcazu’l-Kur’an ilmiyle ilişkisi, Erken dönem edebî tefsir çalışmaları, Cahız ve eserleri, Belağat ilminin kuramlaşması: Abdulkahir Cürcanî, Başlıca belağat Konuları, Edebî tefsire Kelamcıların katkısı, Zemahşeri ve kuramın uygulanması, Zemahşeri Sonrası Süreç, Ebussuud ve tefsiri, Alusi ve tefsiri. Çağdaş dönem edebi tefsir metinleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Edebi Tefsir kavramını tarif eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Edebi Tefsir metinlerini Türkçeye çevirir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Erken dönem Edebi tefsiri tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Edebi tefsirin temsilcilerini tanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Edebi tefsiri örneklendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
| 6 | Edebi tefsir örneklerini değerlendirebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel giriş: Ku’an’ın edebi icazı | |
| 2 | Edebi tefsirin doğuşu | |
| 3 | İcaz’ul_kur’an ile ilgili tartışmalar | |
| 4 | Kelamcıların Edebi tefsire katkısı | |
| 5 | Belağat ilminin sistemleşme öncesi örnek metinleri | |
| 6 | Belağat ilminin Başlıca Konuları | |
| 7 | Cürcanî’nin edebi tefsiri inşası ve sistemleştirmesi | |
| 8 | Cürcaninin kendisnden Sonrasına etkisi | |
| 9 | Zemahşeri ve edebi tefsiri | |
| 10 | Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları | |
| 11 | Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları | |
| 12 | Ebussuud efendi ve edebi tefsirdeki yeri | |
| 13 | Ebussuud tefsirinden örnek metinler | |
| 14 | Çağdaş dönem edebi tefsir çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Abdülkahir, el-Cürcanî, Delailü’l-İcaz Beyrut ts. Abdülkahir el-Cürcanî, Esrarü’l-belağa, Beyrut 1996. Zemahşerî, el-Keşşâf, beyrut 1995. Ebussuud Efendi, İrşadü Akli’s-selim, beyrut ts. Ahmed el-Haşimî, Cevahirü’l-Belağa, İstanbul 1984. Naim el-Hımsî, Fikretü İ’cazi’l-Kur’an, Beyrut 1980. Fadl Hasan Abbas, el-Belağat, Beyrut 1989. M. Sadık er-Rafii, İcazü’l-Kur’an beyrut 1973. Buti M.S. Ramazan, Min Revaii’l-Kur’an, Dımeşk ts. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Edebi Tefsir kavramını tarif eder | |
| 2 | Edebi Tefsir metinlerini Türkçeye çevirir | |
| 3 | Erken dönem Edebi tefsiri tasvir eder | |
| 4 | Edebi tefsirin temsilcilerini tanır | |
| 5 | Edebi tefsiri örneklendirir | |
| 6 | Edebi tefsir örneklerini değerlendirebilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||