| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvuf Düşüncesi | TSV 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | -Yrd. Doç. Dr. Büşra Çakmaktaş |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Osmanlı öncesi Mutasavvıfların düşünce kavramlarıyla ilgili görüş ve düşüncelerininin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Tasavvufî düşünce ile ilgili kavramların tanımları, literatürü ve unsurları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufi düşüncenin ana kavramlarını dar ve geniş anlamda tanımlar ve kaynaklarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Tasavvufi düşüncenin doğuşunu, gelişimini ve kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Düşünce kavramlarının tanımlarını yorumlar ve örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Mutasavvıfların tasavvufi düşünce kavramlarıyla ilgili görüşlerini karşılaştırır ve aralarındaki farklılıkları ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Mutasavvıfların düşünce kavram ve konularına yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Tasavvufi düşünce ile ilgili unsurları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Tasavvufi düşüncenin ortaya çıkışı ve gelişimi | |
| 3 | Tasavvufi düşünce kavramları | |
| 4 | Tasavvufi düşüncenin temsilcileri | |
| 5 | Tasavvufi düşünce literatürü ve kaynakları | |
| 6 | Tevhid | |
| 7 | Varlık | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Varlığın mertebeleri | |
| 10 | Vahdet-i vücûd | |
| 11 | Vahdet-i şühûd | |
| 12 | İnsan-ı kâmil | |
| 13 | Marifet | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Kelabazi, Ebubekir (1992): et-Taarruf: Doğuş Devrinde Tasavvuf (haz. S. Uludağ). İstanbul: Dergah Yayınları: 67[2] Serrac, Ebu Nasr (1996): el-Lüma´: İslam Tasavvufu (haz. H.K. Yılmaz). İstanbul: Altınoluk Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvufi düşüncenin ana kavramlarını dar ve geniş anlamda tanımlar ve kaynaklarını sıralar. | |
| 2 | Tasavvufi düşüncenin doğuşunu, gelişimini ve kavramlarını açıklar. | |
| 3 | Düşünce kavramlarının tanımlarını yorumlar ve örnekler. | |
| 4 | Mutasavvıfların tasavvufi düşünce kavramlarıyla ilgili görüşlerini karşılaştırır ve aralarındaki farklılıkları ayırt eder. | |
| 5 | Mutasavvıfların düşünce kavram ve konularına yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre düzenler. | |
| 6 | Tasavvufi düşünce ile ilgili unsurları değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 0 |
| Toplam | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||