| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Belagat: Meani | ADB 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET BOSTANCI |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET BOSTANCI, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Arap dili belagatının önemli bir bölümü olan meani kısmını tanıtmak |
| Dersin İçeriği | Haber ve inşa üslupları, Talebî ve gayrı talebî inşa; Emir, nehiy, İstifham, temenni, Kasr üslupları; Fasıl, Vasıl, İcaz, İtnab, Musavat konuları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 2 | Haberin maksatlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 3 | İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 4 | Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 5 | Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 6 | İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 7 | Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fesahat-belagat-üslup kavramları | |
| 2 | Meani ilmi | |
| 3 | Haber ve inşa kavramları | |
| 4 | Haberin çeşitleri | |
| 5 | Haberin muktezaz-zahirin dışında çıkması | |
| 6 | Talebî ve gayrı talebî inşa | |
| 7 | Emir, nehiy | |
| 8 | İstifham, temenni | |
| 9 | Kasr üslubu | |
| 10 | Fasıl | |
| 11 | Vasıl | |
| 12 | İcaz | |
| 13 | İtnab | |
| 14 | Musavat |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Abdülkahir el-Cürcânî, Delâilül-icâz, Kahire 1992 Abdülkahir el-Cürcânî, Esrârül-Belâğa, Kahire 1991 el-Hatîb el-Kazvînî, el-Îzâh fî ulûmil-belâğa, Beyrut 1980 Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984 Ali el-Cârim ve Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996 Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar | |
| 2 | Haberin maksatlarını açıklar | |
| 3 | İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir | |
| 4 | Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar | |
| 5 | Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar | |
| 6 | İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar | |
| 7 | Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||