| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş İslam Mezhepleri | IMT 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Yaşayan İslam mezheplerini ve bunların önemli gruplarını tanımak; ortaya çıkış süreçleri, inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Dersin İçeriği | İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan ve günümüzde yaşayan temel dini-siyasi fırkalar; Şia,İmamaiyye, Zeydiyye, İsmailiyye; Ehl-i Sünnet, Maturidiyye, Eşariyye ve Selefiyye; Nusayrilik, Dürzilik, Yezidilik, Satanizm, Bahailik, bunların etkinlikleri, İslam düşüncesine katkıları, temel kaynakları ve metotları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel ve siyasi süreci tasvir eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Çağdaş İslam mezheplerinin farklılaşma süreçlerini ve tarihi gelişimlerini eleştirel bakışla değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Mezhepler arası etkileşimi ve farklılıkları analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla inceler, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çağdaş İslam mezheplerinin genel özellikleri | |
| 2 | Ehli Sünnet ekolünün tarihi arka planı | |
| 3 | Selefilik, Eşarilik ve Matüridilik | |
| 4 | Şiilik ve tarihi gelişimi | |
| 5 | İmamiyye Şiası ve temel görüşleri | |
| 6 | Zeydiyye, İsmailiyye, | |
| 7 | İbadiyye, | |
| 8 | Vahhabilik, | |
| 9 | Nusayrilik, | |
| 10 | Dürzilik, | |
| 11 | Yezidilik ve Satanizm | |
| 12 | Babilik- Bahailik | |
| 13 | Kadiyanilik ve temel görüşleri | |
| 14 | Genel değerlendirme, |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1]Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn ve ihtilâfil-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980. [2]Ebu Zehra, İslâmda Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı- O. Eskicioğlu), İstanbul 1970. [3]W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. [4]Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983. [5]Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [6]Ibn Hazm, el-Fasl fîl-Milel, Beyrut 1986. [7]Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [8]Şehristani,el-Milel ven-nihal, Beyrut 1993. [9]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [10]Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. [11]S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003. [12]Kummi/Nevbahti, Şiî Fırkalar, ( tr. Hasan OnatSabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek), Ankara 2004. [13]Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. [14]Sönmez Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. [15] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002. [16]W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. [17]S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003. [18]Muhsin Abdülhamit, İslama Yönelen Yıkıcı Hareketler. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini tanımlar, | |
| 2 | Fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel ve siyasi süreci tasvir eder, | |
| 3 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | |
| 4 | Çağdaş İslam Mezheplerin ana fikirlerini açıklar, | |
| 5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini açıklar, | |
| 6 | Çağdaş İslam mezheplerinin farklılaşma süreçlerini ve tarihi gelişimlerini eleştirel bakışla değerlendirir, | |
| 7 | Mezhepler arası etkileşimi ve farklılıkları analiz eder, | |
| 8 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla inceler, |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 50 |
| Toplam | 70 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||