| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Dışlanma ve Dezavantajlı Gruplar | SOS 542 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal dışlanmanın nedenlerini incelemek, çözüm önerileri getirmek, Türkiyedeki dezavantajlı gruplar üzerine çalışmalar sunmak |
| Dersin İçeriği | Dünya çapında bir sorun olan yoksulluk siyaseti süreçleri ile belirginleşen sosyal dışlanma sorunsalına dair bir çalışma alanı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal dışlanma kavramını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Türkiyede dezavantajlı grupları belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Sosyal dışlanmayla mücadele programlarına vakıf olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Akademik çalışmalar için altyapı oluşturmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar | |
| 2 | Sosyal Dışlanmaya Kuramsal Yaklaşımlar | |
| 3 | Toplumsal Riskler ve Refah Devletleri | |
| 4 | Dünyada Dezavantajlı gruplar ve sosyal dışlanma ile mücadele yöntemleri | |
| 5 | Türkiyede Dezavantajlı gruplar ve sosyal dışlanma ile mücadele yöntemleri | |
| 6 | Dezavantajlılık ve Engelliler | |
| 7 | Dezavantajlılık ve Yaşlılar | |
| 8 | Dezavantajlılık ve Kadınlar | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Dezavantajlılık ve Gençler | |
| 11 | Dezavantajlılık ve İşsizler | |
| 12 | Dezavantajlılık ve Etnik Gruplar | |
| 13 | Karşılaştırmalı analiz ve değerlendirme | |
| 14 | Final sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derse ait kaynaklardan ilgili bölümler, öğrencilere ders notu olarak verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Sosyal Politika Yazıları- İletişim Yayınları Sosyal Politika- İmge Kitabevi Sosyal Dışlanma- Dokuz Eylül Yayınları- Faruk Sapancalı Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiyede Sosyal Politika-İletişim yay. Sosyal Politika Kuramlar ve Uygulamalar- Siyasal Kitabevi Öğrencinin seçeceği ödev konusu ile ilgili makaleler |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal dışlanma kavramını açıklar | |||||||
| 2 | Türkiyede dezavantajlı grupları belirler | |||||||
| 3 | Sosyal dışlanmayla mücadele programlarına vakıf olmak | |||||||
| 4 | Akademik çalışmalar için altyapı oluşturmak |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Sözlü Sınav | 15 |
| 2. Sözlü Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 7 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||