Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yahudilikte Çağdaş Akımlar FDB 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders günümüzde Yahudilikte hangi dini akımların olduğunu, bu akımlar arasındaki farkları ortaya koymaktadır. Derste dini zemindeki akımların üzerinde durulmakla birlikte bunların sosyal yönüne de değinilecektir.

Dersin İçeriği

Yahudilikte mezhepler
Yahudiler arasındaki kültürel farklılıklar
Günümüzde Yahudi mezhepleri
Küçük cemaatler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yahudilikte mezhepler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Mezhepleşmenin tarihteki kökeni Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Yahudiler arasındaki kültürel farklılıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Günümüzde Yahudi mezhepleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Ortodoks Yahudiler, Aşkenazlar, Sefaradlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Yahudiliğin misyoner veçhesi: Nuhilik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yahudilikteki Mezhepleşmenin tarihteki kökeni
2 Günümüz Yahudiliğindeki farklılaşmada kültürel unsurlar
3 İsrail toplumunda kutuplaşma
4 Ortodoks Yahudiler, Aşkenazlar, Sefaradlar
5 Reformist Yahudiler
6 Muhafazakâr Yahudiler
7 Karaylar
8 Samiriler
9 Falaşa ve Mizrahiler
10 Hasidiler ve Mitnagdim
11 Haredim ve Habadlar
12 Küçük cemaatler
13 Farklı cephelerden Siyonizm ve anti-Siyonist Yahudiler
14 Yahudiliğin misyoner veçhesi: Nuhilik
Kaynaklar
Ders Notu

Abraham Cronbach, Reform Movements in Judaism, 2012.
Salime Leyla Gürkan, Yahudilik, İstanbul: İSAM, 2009.
Salime Leyla Gürkan, Yahudi geleneğinde reform anlayışları, Milel ve Nihal, 5:2 (2008), 147-159.
Bekir Zakir Çoban, Josephusun gözüyle ilk dönem Yahudi fırkaları, DEÜİFD, 27 (2008), 57-69.
Hasidism, Encyclopedia Judaica.
Haredim, Encyclopedia Judaica.
Mitnaggedim, Encyclopedia Judaica.
Sects, minor, Encyclopedia Judaica.
Hatice Tiryaki, Reformist Yahudilik, Y.L. tezi, M.Ü., 2006.
Yaşar Kutluay, İslam ve Yahudi mezhepleri, 4. bsk., İstanbul: Anka, 2001.
Allan Nadler, Faith of the Mithnagdim: Rabbinic responses to Hasidic rapture, Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1997.
 

Ders Kaynakları

Michael A. Meyer, Response to modernity: a history of the reform movement in Judaism, WSUP, 1995.
Cafer hadi Hasan, el-Yehudü'l-Hasidim: neş'etuhum, tarihuhum, akaiduhum, tekaliduhum, Dimaşk: Daru'l-Kalem, Beyrut: ed-Daru'ş-Şamiyye, 1994.
H. J. Zimmels, Ashkenazim and Sephardim: their relations differences and problems as reflected in the Rabbinical response, KTAV, 1993.
Essential papers on Hasidim: origins to present, [ed. Gershon David Hundert], New York: NYUP, 1991.
Mordechai Roshwald, Marginal Jewish Sects in Israel -I-, International Journal of Middle East Studies, 4:2 (Aprel, 1973), 219-237.
Mordechai Roshwald, Marginal Jewish Sects in Israel -II-, International Journal of Middle East Studies, 4:3 (Jul., 1973), 328-354.
Marshall Sklare, Conservative Judaism: An American Religious Movement, New York: UPA, 1985.
Moshe Davis, The Emergence of Conservative Judaism: The Historical School in 19th Century America, Greenwood Publishing Group, 1963.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir.
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir.
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir.
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir.
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Ödev 40
1. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6