Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyatta Modernizm ve Post Modernizm ADE 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER
Dersi Verenler Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Didem Yayan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Modernizm ve post modernizm kavramlarını disiplinlerarası bir yaklaşımla incelemek, geniş kapsamlı bir kavram analizi yapmak, modernist ve postmodernist yazını karşılaştırmak. Disiplinlerarası bir yaklaşımla postmodernizmin neden çağın konsepti haline geldiğini ve edebiyat dünyasındaki açılımlarını sorgulamak. Özellikle 20. yyın 2. yarısından sonra yayımlanan yapıtları incelemede postmodernizmin önemini göstermek. Postmodernizmi hem kavram analizi hem de uygulamada derinlikli olarak ele almak. 

Dersin İçeriği

Modern kavramından post modern kavramına geçiş süreci, postmodern düşünce kavramı, kavramın soykütüğü,temel özellikleri, temel özellikleri, dünyada ve Türkiyede postmodern kavramının açılımları, postmodern kavramı hakkında yapılan yurtiçi ve yurtdışı kült yapıtları (kitap, makale,tezler vb. türde) birlikte okunup değerlendirilecek ve ayrıca kavramı analiz eden sunum çalışmaları gerçekleştirilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, modernite ve modernizm kavramlarını tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Öğrenciler, Postlu kavramların ortaya çıkışını kavrar. Anlatım, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Öğrenciler, modern kavramından postmodern kavramına geçiş sürecini farklı boyutlarıyla kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Öğrenciler, postmodernite ve postmodernizm kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Öğrenciler, söz konusu kavramlar hakkında disiplinler arası inceleme ve tartışma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
6 Öğrenciler, yazın alanında modernizmi ve postmodernizmi karşılaştırarak anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
7 Öğrenciler, bir yapıtı modern ve postmodern kılan unsurları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
8 Öğrenciler, postmodern bir metni analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farklı Açılardan Modernite ve Modernizme Özet Bir Bakış
2 Modernitede Gerçekliğin Açılımı
3 Ussal Eleştirinin Eleştirisi Olarak Romantizm
4 Bilimsel Ekinsel ve Felsefi Paradigma Dönüşümleri
5 Nietzschede Estetik Evren
6 Gerçekçilik ve Doğalcılık
7 Empresyonizm
8 Postmodern Evrene İlişkin Araştırmalar
9 ARASINAV
10 II. Dünya Savaşı ve Paradigmalar
11 Postmodern Evrene Giriş
12 Postmodern Düşüncenin Açılımı
13 Postmodern Düşüncenin Temel Özellikleri
14 Postmodern Metin, Okur ve Okuma Edinimi
Kaynaklar
Ders Notu

Funda Kızıler Emer Ders Notları

WELSCH, Wolfgang (2002), Unsere Postmoderne Moderne, Akademie Ver., Berlin.

KIZILER, Funda (2006); Moderniteden Postmoderniteye Kavramsal Bir Yolculuk, Salkımsöğüt Yayınları, Konya.

Ders Kaynakları

[1] KIZILER, Funda (2006); Moderniteden Postmoderniteye Kavramsal Bir Yolculuk, Salkımsöğüt Yayınları, Konya.
[2] ECEVİT, Yıldız (2001); Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
[3] PARLA, Jale (2000), Don Kişottan Bugüne Roman, İletişim Yay., İstanbul.
[4] DOLTAŞ, Dilek (1999), Postmodernizm: Tartışmalar ve Uygulamalar, Telos Yay., İstanbul.
[5] PETERSEN, Jürgen (1991), Der Deutsche Roman Der Moderne, Metzler Ver., Stuttgart.
[6] ECO, Umberto (1996), Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, çev. K. Atakay, Can Yay., İstanbul.
[7] Yay. haz. BATUR, Enis (1998), Modernizmin Serüveni, YKY, İstanbul.
[8] SCHNEIDER, Norbert (1997), Geschichte der Aesthetik von der Aufklaerung bis zur Postmoderne, Reclam Ver. (Nr. 9457), Stuttgart.
[9] BAKHTİN, Mikhail (2001), Karnavaldan Romana, çev. C. Soydemir, Ayrıntı Yay., İstanbul.
[10] LYOTARD, Jean F. (1990), Postmodern Durum, çev. A. Çiğdem, Ara Yay., İstanbul.
[11] ROSENAU, Pauline M. (1998), Post-modernizm ve Toplum Bilimleri, çev. T. Birkan, Ark Yay., Ankara.
[12] WELSCH, Wolfgang (2002), Unsere Postmoderne Moderne, Akademie Ver., Berlin.
[13] HARVEY, David (1997), Postmodenliğin Durumu, çev. S. Sarman, Metis Yay., İstanbul.
[14] JAMESON, Fredric (1994), Postmodernizm, çev. N. Plümer, YKY, İstanbul.
[15] BEST, Steven-KELLNER, Douglas (1998), Postmodern Teori, çev. M. Küçük, Ayrıntı Yay., İstanbul.
[16] SARUP, Madan (1997), Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, çev. B. Güçlü, Ark Yay., Ankara.
[17] ŞAYLAN, Gencay (1999), Postmodernizm, İmge Yay., Ankara.
[18] Hrsg. von WITTSTOCK, Uwe (1994), Roman oder Leben, , Reclam Ver. (Nr. 1516), Leipzig.
[19] SÜSKIND, Patrick (1994), Das Parfum, Diogenes Ver., Zürich.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 5 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6