| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Kuramları | ADE 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHARREM TOSUN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHARREM TOSUN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dudu UYSAL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Edebiyat kuramlarını felsefi bakış açıları ve tüm ayrıntıları ile incelermek. |
| Dersin İçeriği | Edebiyat teorilerinden Pozitivizm, Formalizm, Hermeneutik, Alımlama Estetiği, Yapısalcılık, Psikolojik-Sosyal, Tarihsel yaklaşım, Metinlerarasılık, Söylem analizi gibi 12 kuram üzerinde durulur ve incelenir. Edebiyat eserleri ilgili kuramlarla incelenir, tartışılır ve yorumlanır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eski ve yeni edebiyat kuramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 2 | Eski ve yeni edebiyat kuramları arasındaki bağlantıları çözümler. | Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 3 | Topluma, yazara, esere, okura yönelik eleştiri teknikleri uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Kuramlar doğrultusunda edebiyat eserlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Kuramlar doğrultusunda eser analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 6 | Edebiyat eserleri üzerinde değerlendirme, yorum ve eleştiri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Edebiyat ve Sanat | |
| 2 | Dış dünyaya dönük eleştiri | |
| 3 | Tarihi / Sosyal Eleştiri | |
| 4 | Ekonomik sınıfsal eleştiri | |
| 5 | Anlatımda Yaratıcılık | |
| 6 | Yazara Dönük Eleştiri | |
| 7 | Yazarın Psikolojisi ve Bireyselliği | |
| 8 | Psiko - Analiz ve Eleştiri | |
| 9 | Yeni Eleştiri: İçerik ve Biçim Açısından | |
| 10 | Rus Biçimciliği | |
| 11 | Esere Dönük Eleştiri | |
| 12 | Yapısal Eleştiri | |
| 13 | Okura Dönük Eleştiri | |
| 14 | Alımlama Estetiği |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Manon Maren-Grisebach (1979) Çev. Arif Ünal,Edebiyat Biliminin Yöntemleri, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1995 |
| Ders Kaynakları | [2] Allkemper, Alo (2007), Literaturwissenschaft, UTB, Stuttgart [3] MORAN, Berna (2006), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul. [4] BAYTEKİN, Binnaz (2006), Kuramsal ve Uygulamalı Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim, Sakarya Kitapevi, Sakarya. [5] GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul. [6] ELBİR, Bilal (2006), Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Pegema Yayınları, Ankara. [7] MEIN, Georg (2009), Literaturtheorien und –methoden, Akademie-Verlag, Berlin. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. | X | |||||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. | X | |||||
| 4 | Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. | X | |||||
| 4 | Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. | X | |||||
| 5 | Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. | X | |||||
| 5 | Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. | X | |||||
| 8 | Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) | X | |||||
| 8 | Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski ve yeni edebiyat kuramlarını tanımlar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Eski ve yeni edebiyat kuramları arasındaki bağlantıları çözümler. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Topluma, yazara, esere, okura yönelik eleştiri teknikleri uygular. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Kuramlar doğrultusunda edebiyat eserlerini örnekler. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Kuramlar doğrultusunda eser analizi yapar. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Edebiyat eserleri üzerinde değerlendirme, yorum ve eleştiri yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||