Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Altı Sigma | KAL 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Altı sigma yaklaşımı milyonda 3.4 hata ile çalışmayı sağlayan kusursuzluk yaklaşımı olarak son 20 yıldır işletmelerin bir yönetim stratejisi, felsefesi olmuştur. Bu derste altı sigma yaklaşımı ayrıntılı olarak uygulama örnekleri ile anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Değişkenlik tanımı, normal dağılım ve parametreleri, sigma tanımı, Motorola’nın yaklaşımı, altı sigma organizasyonu, altı sigma uygulama adımları (TÖAİK). |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Normal dağılım ve hata ilişkisini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
2 | İyileştirme faaliyetlerinde uygun proje seçiminin önemini bilir | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
3 | TÖAİK’ün beş adımını açıklar: tanımla, ölç, analiz et, iyileştir ve kontrol et | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
4 | İstatistiksel ve istatistiksel olmayan yöntem ve araçların TÖAİK adımlarında ne zaman ve nasıl kullanıldığını bilir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
5 | Tasarımda altı sigmayı bilir | Anlatım, Örnek Olay, | Ödev, |
6 | Yalın altı sigma bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve nedenleri | Ders notu |
2 | Normal dağılım ve parametreleri (Varyans ve ortalama) | Ders notu |
3 | Sigma ve milyonda hata sayısı; Altı sigma yaklaşımı | Ders notu |
4 | Altı sigma organizasyonu: uzman kara, kara, yeşil kuşak | Ders notu |
5 | Altı sigma uygulama adımları; tanımlama | Ders notu |
6 | Altı sigma uygulama adımları: ölçme | Ders notu |
7 | Altı sigma uygulama adımları: analiz | Ders notu |
8 | Altı sigma uygulama adımları: iyileştirme | Ders notu |
9 | Altı sigma uygulama adımları: kontrol | Ders notu |
10 | Tasarımda altı sigma | Ders notu |
11 | Yalın altı sigma | Ders notu |
12 | Altı sigma ve toplam kalite yönetimi | Ders notu |
13 | Hizmet sektöründe Altı Sigma yaklaşımı | Ders notu |
14 | Uygulama örnekleri | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Altı sigma Yolu, Peter S. Pande, Robert P. Nevman, Roland R. Türkçe çeviri Nafiz Güder-Güneş Tokcan, Klan, 2000. 2.The Six sigma Handbook, Pyzdek. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |