| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İbn Sina Mantığı | FDM 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | yok |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | İbn Sina mantığının y. lisans öğrenciler tarafından öğrenilmesini sağlamak |
| Dersin İçeriği | Kavram Teorisi, Kavram ve Önerme, Beş Tümel/İsagoci, Kategoriler, Tanım Teorisi, Önerme, Önerme Çeşitleri, Akıl Yürütme, Tümdengelim, Tümdengelim, Tümevarım, Analoji, Beş Sanat |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İbn Sina mantığının temel konularını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | İbn Sina mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | İbn Sina mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | İbn Sina mantığının İslam mantık tarihindeki önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | İbn Sinanın klasik mantığa katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | İbn Sinanın İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kavram Teorisi | |
| 2 | Kavram ve Önerme | |
| 3 | Beş Tümel/İsagoci | |
| 4 | Kategoriler | |
| 5 | Tanım Teorisi | |
| 6 | Önerme | |
| 7 | Önerme Çeşitleri | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Önerme Çeşitleri | |
| 10 | Akıl Yürütme | |
| 11 | Tümdengelim | |
| 12 | Tümdengelim | |
| 13 | Tümevarım, Analoji | |
| 14 | Beş Sanat |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İbn Sina, İşaretler ve Tenbihler, İstanbul 2005. |
| Ders Kaynakları | 2] İbn Sina, Mantığa Giriş, İstanbul 2006 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İbn Sina mantığının temel konularını inceler. | ||||||||||||||||||
| 2 | İbn Sina mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | ||||||||||||||||||
| 3 | İbn Sina mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | ||||||||||||||||||
| 4 | İbn Sina mantığının İslam mantık tarihindeki önemini açıklar. | ||||||||||||||||||
| 5 | İbn Sinanın klasik mantığa katkılarını özetler. | ||||||||||||||||||
| 6 | İbn Sinanın İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||