Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klâsik Türk Edebiyatında Şiir ve Şair TED 648 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk şiiri metinlerinin daha sağlıklı anlaşılması ve yorumlanması için bu edebiyatı üretenlerin şiir ve şair anlayışlarının, bir diğer ifadeyle Klasik şiirin poetikasının metin örnekleri eşliğinde ele alınıp tanıtılması.

Dersin İçeriği

Klasik edebiyatta çeşitli poetik tanımlar ile poetik yaklaşımlar hakkında bilgi verilecek, Klasik şiirin poetikasına dair genel bilgiler ile bu bilgilerin yer aldığı divan, mesnevi mukaddimeleri ile sair metinlere dikkat çekilecek, müstakil poetikalar, örneğin Fuzûlî, Bâkî, Bağdatlı Rûhî ve Necâtî’nin poetik anlayışları üzerinde, örnek metinlerden hareketle durulacak. Klasik şiirin poetikası üzerine kaleme alınmış kitap ve makale örnekleri incelenecek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk edebiyatında poetikalar hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 2.Klasik Türk edebiyatı şairlerinin eser ve metinlerinde poetik yaklaşımlarına ne şekilde yer verdiklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 3.Klasik Türk edebiyatı şairlerinin poetik yaklaşımlarına ilişkin karşılaştırma ve yorum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 4.Klasik Türk edebiyatı şairlerinin poetik yaklaşımlarına ilişkin hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk edebiyatında poetikalara dair.
2 Klasik Türk edebiyatında poetik düşünce, görüş, değerlendirme ve yaklaşımlara yer veren belli başlı dîvân mukaddimeleri.
3 Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerinde poetik görüş ve değerlendirmeler. Latîfî Tezkiresi’nin Prof. Dr. Rıdvan Canım tarafından hazırlanan neşrinin mukaddime kısmı incelenecek.
4 Necâtî’nin şiir ve şair anlayışı. Prof. Dr. Muhammet Nur Doğan’ın Fuzûlî’nin Poetikası adlı çalışma incelenecek.
5 Fuzûlî’nin şiir anlayışı.
6 Fuzûlî’nin şair anlayışı.
7 Bâkî’nin şiir anlayışı. Prof. Dr. Turan Karataş’ın ilgili makalesi incelenecek.
8 Bâkî’nin şair anlayışı.
9 ARA SINAV
10 Bağdatlı Rûhî’nin şiir ve şair anlayışı. Prof. Dr. Nihat Öztoprak’ın ilgili makaleleri incelenecek.
11 Nedim’in şiir ve şair anlayışı.
12 Şeyh Gâlib’in şiir ve şair anlayışı. Prof. Dr. Mahmut Kaplan’ın ilgili makalesi incelenecek.
13 Poetik görüş ve anlayışları yansıtmaları bakımından kasidelerin fahriye bölümleri ile gazellerin mahlas beyitlerinin önemi. Nef‘î Dîvânı ilgili açılardan incelenecek.
14 Poetik görüş ve anlayışları yansıtmaları bakımından kasidelerin fahriye bölümleri ile gazellerin mahlas beyitlerinin önemi. Nef‘î Dîvânı ilgili açılardan incelenecek.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. M. Nur Doğan, Fuzûlî’nin Poetikası, Kitabevi, İstanbul 1997,
2. Harun Tolasa, Sehı, Latıfı, Âşık Çelebi tezkirelerine göre 16. yy.da Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi, Akçağ 2002,
3. Nihat Öztoprak, “Rûhî’nin Şiir Anlayışı”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, sayı: 12, İstanbul 2005, s. 101-136.
4. Nihat Öztoprak, Bağdatlı Rûhî’nin Şair Anlayışı, Osmanlı Araştırmaları Dergisi, S. 25, İstanbul 2006, s. 93-122.
5. Mahmut Kaplan, Şeyh Gâlib’in Şiir Anlayışı, Turkish Studies, volume 2/4, Fall 2007, 455-465.
6. Turan Karataş, Poetik Düşünüşün Klâsik Şiirde Dile Getirilişi: Bâkî Dîvânı Örneği, A.Ü. Türkiyat Enstitüsü Dergisi, S. 39, Erzurum 2009, s. 449-457.
7. Menderes Coşkun, Klâsik Türk Şairinin Poetikası, Bilig, S. 56, Kış 2011, s. 57-80.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
10
11
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 6