| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkiyede Modernleşmenin Dinamikleri | SOS 624 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Meryem Küçük |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlıdan günümüze toplumsal sistemi anlayabilmek, Osmanlıda modernleşme ve batılılaşma hareketlerini tarihsel seyri içerisinde incelemektir. |
| Dersin İçeriği | Bu derste öncelikle Osmanlı sosyal yapısı,geleneksel yapısı üzerinde durulacak.Daha sonra değişimi neden olan faktörler ele alınarak batılılaşma/modernleşme eğilimleri analiz edilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlıdan günümüze toplumsal sistem hakkında bilgi edinir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Tanzimat ve ıslahat hareketlerinin modernleşmeye etkilerini inceler | Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Osmanlıda batılılaşma etkisini analiz eder | Tartışma, | Ödev, |
| 4 | Toplumsal kurumlarda modernleşme ve batılılaşma eğilimini irdeler | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Siyasal sistemi tıkayan askeri dönemlerini ele alır | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlıdan günümüze toplumsal sistem | |
| 2 | Osmanlının geleneksel yapısı | |
| 3 | Osmanlı da toplumsal ve siyasal değişimlerin dinamikleri | |
| 4 | Tanzimat Dönemi ve Islahat Hareketlerinin modernleşmeye etkileri | |
| 5 | Üç Tarzı Siyaset ve Osmanlı sosyal yapısında Batılılaşma etkisi | |
| 6 | Osmanlı Siyasal sisteminde köklü değişimlerin tarihsel süreci | |
| 7 | Meşrutiyetin, Kanuni Esasinin kabulünün, ittihat ve Terakkinin Osmanlı modernleşmesine etkileri | |
| 8 | Türkiye Cumhuriyetinin Kurulması ve ilk dönem batılılaşma çabalarının elitisist ve jakobenist karakteri | |
| 9 | Eğitimde Batılılaşma, modernleşme çabalarının göstergeleri | |
| 10 | Aile ve din kurumlarında modernleştirme çabaları | |
| 11 | Kalkınma Planları, İskan Politikaları, Çok Partili Siyasal Sisteme Geçiş Hazırlıkları | |
| 12 | Kırdan Kente göçlerle doğan yeni sorunlar ve bir modernleşme dinamiği olarak kentleşme olgusu ile gecekondulaşma | |
| 13 | Siyasal sistemin tıkandığı dönemler: Askeri Darbe Dönemleri | |
| 14 | Sonuç Değerlendirmeleri ve Türk Modernleşme Dinamikleri dersinin kazanımlarının bir analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | TÜRK MODERNLEŞMESİ: Şerif Mardin, İletişim Yayınları, İstanbul TÜRKİYE?DE TOPLUM VE SİYASET: Şerif Mardin, İletişim Yayınları, İstanbul OSMANLIDAN POSTMODERNİTEYE: Etyen Mahçupyan, Yeni Paradigmalar yayınevi, İstanbul MODERNDEN POSTMODERNE SİYASAL ARAYIŞLAR: Aytekin Yılmaz, Vadi Yayınları, Ankara TOPLUMSAL YAPI VE DEĞİŞME KURAMLARI: Alev Erkilet, Hece Yayınları, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlıdan günümüze toplumsal sistem hakkında bilgi edinir | |||||||
| 2 | Tanzimat ve ıslahat hareketlerinin modernleşmeye etkilerini inceler | |||||||
| 3 | Osmanlıda batılılaşma etkisini analiz eder | |||||||
| 4 | Toplumsal kurumlarda modernleşme ve batılılaşma eğilimini irdeler | |||||||
| 5 | Siyasal sistemi tıkayan askeri dönemlerini ele alır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||