| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aydınlar ve Toplum | SOS 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı aydınlar konusunda çözümleyici yaklaşımlar geliştirebilmeyi ve Türkiye´deki aydın sınıfın özelliklerinin öğretilmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Aydın kavramı, bir seçkin sınıf olarak aydınlar, aydınların sosyal statüleri ve toplumsal işlevleri, modernleşme ve Türk aydını |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dünyada ve Ülkemizde aydın sınıfın gördüğü işlevlerinin öneminin anlaşılması | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Modernleşme sürecinde aydınların rolünün ortaya konulması | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Aydın gruplar arasındaki rekabetin nedenlerinin belirlenmesi | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Aydın Kavramı ve Aydın Kimliği | |
| 2 | Aydınların Toplumsal İşlevleri | |
| 3 | Aydınlar ve Entelijensiya | |
| 4 | Entellektüelizm | |
| 5 | Siyasi Seçkinler ve İktidar | |
| 6 | Seçkinlerin Dolaşımı | |
| 7 | Aydınlar ve İhtilaller | |
| 8 | Osmanlı Döneminde Entelektüel Akımlar | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık | |
| 11 | Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunda Aydınların Rolü | |
| 12 | Batılılaşma, modernleşme ve Türk aydını | |
| 13 | Türkiyede aydın sınıfının anatomisi | |
| 14 | Modernleşme Sürecinde Türk Aydınları ve İdeolojiler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dereli, T., (1975) Aydınlar, sendika Hareketi ve Endüstriyel İlişkiler Sistemi, İÜ |
| Ders Kaynakları | Turhan, M., (1991) Siyasal Elitler, Gündoğan, Ankara Mardin, Ş., (1996), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, İletişim, İstanbul Türkdoğan, O., (2004) Aydın Sınıfın Anatomisi, Timaş, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
| 6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | ||||||
| 7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dünyada ve Ülkemizde aydın sınıfın gördüğü işlevlerinin öneminin anlaşılması | ||||||||||||||
| 2 | Modernleşme sürecinde aydınların rolünün ortaya konulması | ||||||||||||||
| 3 | Aydın gruplar arasındaki rekabetin nedenlerinin belirlenmesi |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ara Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 7 | 112 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||