| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kalkınma Yönetimi | CEK 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elif ALP |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Gelişmekte olan ülkelerin kalkınmasında içsel dinamik olarak inanç- ideoloji ve insan gücünün; dışsal olarak para ve teknoloji olarak ağırlıklı rolü; bu bağlamda GÜ´in önüne çıkan kalkınma yönetimi engelleri; sistemin krize girmesiyle ortaya çıkan fırsatları yeni gelişme ve rekabet imkanları çerçevesinde kullanma |
| Dersin İçeriği | Gelişmiş Ülkelerde kalkınmanın iç ve dış dinamiklerinin ortaya konması, özellikle bunlardan somut ağırlığı olan para ve teknoloji (bilgi) sistemini ve fırsatları analiz edilip, kalkınmanın sosyo-ekonomik gücünü hareket ettirecek şekilde yönlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gelişmiş Ülke kalkınmasında başta inanç ve insan unsurunun önemini açıklar | Anlatım, | Sınav, |
| 2 | Ekonomi-Politik sistemin gücünü açıklar | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Özellikle para sistemini ve gücünü açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Sistemin Gelişmiş Ülkeler için dezavantajlarını, enflasyon, kriz ve sömürüye açık yönleri bağlamında açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Sistemin işleyişini kavrama ve bundan kişisel ve ulusal menfaat sağlamanın imkanlarını tartışır | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Türkiyede kalkınma yönetimini sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kalkınma yönetiminin temel dinamiği, Toplumun inanç, ideoloji ve insangücü yönetimi. | |
| 2 | Dünyada ekonomi-politik güç dengesine teknoloji, bilgi ve para sisteminin etkileri. | |
| 3 | Seminer ve tartışma | |
| 4 | Dünya para sistemi ve gelişimi | |
| 5 | Süper güce (ABD) prim veren sabit kur döviz kambiyo para sistemi (IMF- Bretton Woods 1946) | |
| 6 | Ekonomi politik dengelerde değişim. Karşılıksız kontrollü dalgalı kur sistemi (Kingston- 1976) | |
| 7 | Para sistemindeki dengesizlik ve istikrarsızlığın getirdiği enflasyon ve bunun AGÜ kalkınmalarına etkisi | |
| 8 | Seminer ve tartışma | |
| 9 | Avrupa Para Sistemi (EMS) ve yeni bir güç alanı. Bloklaşmanın çözülmesi yeni birliklerin doğuşu. | |
| 10 | Avrupa Para Birliğine geçiş (Maastrich-1994) ve "Euro" uygulamasının (2000) dünya ve Türk ekonomisine etkisi. | |
| 11 | Seminer ve tartışma | |
| 12 | Uzakdoğu ve orta doğudaki gelişmeler. Ekonomik rekabetin hız kazanması G.Ü. lere yeni fırsat ve alanların açılması. | |
| 13 | Para krizinin kronikleşmesi ABD dolarının yön değiştirerek krizi petrole ve altına sıçratması. | |
| 14 | Tüm bu gelişmelerde Gelişmekte Olan Ülkeler (G.Ü) kalkınma fırsatlarının doğması ve aynı zamanda büyük bir çatışmanın başlama ihtimalinin analizi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Subrata, GHATAK: Intruduction to Development Economics 4. th. ED. NY-1998 Perkins, GILLIS, Snodgross, ROEMER: Economic of Development, Norton Co. Inc. NY.1992 N.P. TODARO: Economic Development, Lungman Ltd. 6 th. ED., London-1997 R. PREWDERGES, F. STEWART: Piyasa Güçleri ve Küresel Kalkınma (Çeviri), YKB yay., İstanbul-1995 Vural SAVAŞ: Kalkınma Ekonomisi, Sermet Matbaası, İstanbul-1974 Ergül HAN, A.A. KAYA: Kalkınma Ekonomisi (Teori ve Politika) 2. baskı Birlik Ofset, Eskişehir-1987 Sabri F. ÜLGENER: Milli Gelir, İstihdam ve İktisadi Büyüme; 6. baskı Der. Yay. İstanbul-1980 |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
| 1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
| 2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
| 2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
| 3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
| 3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
| 4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
| 4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
| 5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
| 5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
| 6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
| 6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
| 7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
| 7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
| 8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
| 8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
| 9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | ||||||
| 9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gelişmiş Ülke kalkınmasında başta inanç ve insan unsurunun önemini açıklar | ||||||||||||||||||
| 2 | Ekonomi-Politik sistemin gücünü açıklar | ||||||||||||||||||
| 3 | Özellikle para sistemini ve gücünü açıklar | ||||||||||||||||||
| 4 | Sistemin Gelişmiş Ülkeler için dezavantajlarını, enflasyon, kriz ve sömürüye açık yönleri bağlamında açıklar | ||||||||||||||||||
| 5 | Sistemin işleyişini kavrama ve bundan kişisel ve ulusal menfaat sağlamanın imkanlarını tartışır | ||||||||||||||||||
| 6 | Türkiyede kalkınma yönetimini sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||