| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fizikçiler İçin Grup Teorisi I | FIZ 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Grup teorisi ve bu teorinin parçacık fiziği ile ilişkisi hakkında fikir vermek |
| Dersin İçeriği | Grup, alt grup, izomorfizm, homomorfizm, grup temsilleri, Lie grubu, Lie cebiri, dik ve dönme grupları, SU(N) ve parçacık fiziği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Grup kavramını örneklerle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Grup temsillerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Lie Grubu kavramını örneklerle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Grup izomorfizması ve homomorfizması kavramlarını çeşitli örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Lie cebiri kavramını örneklerle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Grup teorisi ile parçacık fiziği arasındaki ilişkiyi ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Simetri, Kuantum Mekaniği, Grup Teori | [1] Sayfa 1-11 |
| 2 | Grup tanımı ve basit örnekler | [1] Sayfa 12-26 |
| 3 | Grup Temsilleri, İndirgenemez Temsiller | [1] Sayfa 27-52 |
| 4 | İndirgenemez Vektörlerin ve İşlemcilerin Genel Özellikleri, Wigner-Eckart Teoremi | [1] Sayfa 54-62 |
| 5 | Simetrik Grupların Temsilleri, Young Diyagramları | [1] Sayfa 64-78 |
| 6 | SO(2) Dönme Grubu, Üreteci ve İndirgenemez Temsili | [1] Sayfa 80-89 |
| 7 | SO(3) Grubu, Euler Açıları, SO(3) Lie Cebiri | [1] Sayfa 94-102 |
| 8 | SO(3) Lie Cebirinin İndirgenemez Temsili, Casimir İşlemcisi | [1] Sayfa 102-109 |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Merkezsel Potansiyelde Bir Parçacık, Dalga Fonksiyonları ve İşlemcilerin Dönüşüm Özellikleri | [1] Sayfa 109-123 |
| 11 | SU(2) Grubu ve Parçacık Fiziği | [2] Sayfa 140-149 |
| 12 | SU(3) Grubu ve Parçacık Fiziği | [2] Sayfa 149,158 |
| 13 | Süreksiz Simetriler | [3] Sayfa 205-218 |
| 14 | CP ve CPT | [3] Sayfa 218-234 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Tung Wu-Ki,Group Theory in Physics, World Scientific Publishing Co Pte Ltd, 1985 [2] Jones H.F.,Groups, Representations and Physics, CRC Press, 1998 [3] Rolnick W.B.,The Fundamental Particles and Their Interactions, Addison-Wesley Publishing Company, 1994 |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans ve Doktora eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 3 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
| 4 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 5 | Öğrencinin lisans ve lisansüstü çalışmalarından kazandığı bilgi ve deneyimlerini kullanarak bilimsel bir yayın hazırlayabilme. | ||||||
| 6 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleme ve çözümleme becerisi. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Grup kavramını örneklerle tanımlar. | ||||||
| 2 | Grup temsillerini ifade eder. | ||||||
| 3 | Lie Grubu kavramını örneklerle tanımlar. | ||||||
| 4 | Grup izomorfizması ve homomorfizması kavramlarını çeşitli örneklerle açıklar. | ||||||
| 5 | Lie cebiri kavramını örneklerle tanımlar. | ||||||
| 6 | Grup teorisi ile parçacık fiziği arasındaki ilişkiyi ortaya koyar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||