Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Sistemlerinde Kaotik Olaylar | EEM 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son zamanlarda, mühendislik sistemlerinde kaos olarak gösterilen lineer olmayan dinamiklerin incelenmesi, gözlemlenmesi ve kaotik davranışların pratikte kullanılması hayli güncel konular arasında yer almaktadır. Lineer olmayan dinamiklerde yeni matematiksel düşünceleri tanımlamak ve bunları mühendislerin ve araştırmacıların fiziksel sistemlere uygulamalarına yardımcı olma amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Lineer olmayan dinamikler, Diferansiyel denklem çözümleri, Kararlılık analizi, Kaos teorisi, Çatallaşmalar, tuhaf çekiciler, Elektronik osilatörler, Elektrik güç sistemlerinde kaos, Kaotik haberleşme, kaos senkronizasyonu ve kaos kontrol. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaotik davranışların pratikte kullanılmasını öğrenmek, | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Elektronik osilatörlerin kararlılık durumlarını öğrenmek, | Problem Çözme, Benzetim, Grup Çalışması, Gösteri, | Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav, |
3 | Kaotik çekicilerin güvenli haberleşmede nasıl kullanıldığın öğrenmek, | Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, | Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav, |
4 | Kaotik bir sistemin nasıl kontrol edileceğini öğrenmek. | Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, | Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaosa giriş | 1. Hafta Sunusu |
2 | Periyodik çözümler | 2. Hafta Sunusu |
3 | Yarı periyodik çözümler | 3. Hafta Sunusu |
4 | Çatallaşma analizi | 4. Hafta Sunusu |
5 | Kaotik sistemlerin dinamik çözümleri | 5. Hafta Sunusu |
6 | Adi diferansiyel denklemlerin bilgisayar simulasyonları | 6. Hafta Sunusu |
7 | Nümerik teknikler | 7. Hafta Sunusu |
8 | Mühendislikte kaotik yapılar | 8. Hafta Sunusu |
9 | Elektronik osilatörler | 9. Hafta Sunusu |
10 | Elektrik Mühendisliğinde kaotik devre analizi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Fraktal analiz : Mandelbrot ve Julia kümeleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kaotik haberleşme | 12. Hafta Sunusu |
13 | Kaotik senkronizasyon | 13. Hafta Sunusu |
14 | Kaos Kontrol | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Uyaroğlu,Y., Elektrik güç sistemlerinde çatallaşma analizi ile kaotik olayların incelenmesi, SAÜ,FBE,Doktora tezi, 2002. |
Ders Kaynakları | [2] Nakahara,M., Intro to chaos Japan,1998. [3] Korsch, H,J., Chaos Germany,1999. [4] Uyaroğlu,Y.,Yalçın,M.A., Elektrik Güç Sistemlerinde kaosSAÜ, FBE dergisi 2001 [5] Ott,E., Chaos in dynamical Systems USA,2002. . |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaotik davranışların pratikte kullanılmasını öğrenmek, | ||||||||||||||||||||||||
2 | Elektronik osilatörlerin kararlılık durumlarını öğrenmek, | ||||||||||||||||||||||||
3 | Kaotik çekicilerin güvenli haberleşmede nasıl kullanıldığın öğrenmek, | ||||||||||||||||||||||||
4 | Kaotik bir sistemin nasıl kontrol edileceğini öğrenmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 5 | 25 | 125 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |