Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Devrelerinin Modellenmesi | EEM 536 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Günümüzde kullanılan elektrik devre elemanlarının tüm özelliklerini yansıtan devre modelleri üzerinde ciddi çalışmalar yapılmaktadır. Gerçekleştirilen devre modeli gerçeğe ne kadar yakın ise bu model üzerinde yapılan testler de o kadar gerçeğe yakın olacaktır. Model yerine elemanın kendi üzerinde test işlemlerinin uygulanması bazı problemleri de beraberinde getirir. Bu problemler aşağıdaki şekilde özetlenebilir: Eleman temininin ekonomik boyutu-Test esnasında aşırı zorlanma sonunda elemanın fiziksel özelliklerinin değişmesi veya zarar görmesi-Eleman üzerinde test amaçlı yapılacak fiziksel değişimlere elemanın müsaade etmemesi- Her türlü ölçümün rahatlıkla yapılamaması-Ölçüm cihazlarının temin edilmesinin maddi boyutu. Yukarıda sayılan olumsuzlukların hiçbiri model kullanılarak bilgisayar ortamında gerçekleştirilen sanal test sonuçlarında ortaya çıkmaz. Teknoloji geliştikçe sürekli laboratuar aletlerinin yenilenmesi, eskimesi ve bozulması gibi olumsuzluklara ilaveten öğrencinin bu cihazları ancak laboratuarda kullanabilmesi fakat devre modellerinin ise bilgisayarın bulunduğu her yerde çalıştırılabilmesi ve öğrencinin çok büyük sayıda sanal eleman içeren bir laboratuara kavuşması da model kullanımının diğer bir üstünlüğü olarak sayılabilir. |
Dersin İçeriği | Elektrik-elektronik devrelerinin bilgisayar ortamında modellenmesi, devre kontrol modellerinin bilgisayar ortamında oluşturulması, matematiksel denklemlerin bilgisayar ortamında modellenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel modellerin bilgisayar ortamına taşınması ve çözülmesi | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
2 | Kontrol amaçlı tasarımların bilgisayar ortamında modellenmesi | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
3 | Güç elektroniği devrelerinin bilgisayar ortamında modellenmesi | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
4 | Enerji sistemi ve parametrelerinin bilgisayar ortamında modellenmesi | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | SIMULINK ARKA PLANININ TANITIMI | 1. Hafta Sunusu |
2 | SIMULINK ARKA PLANININ TANITIMI | 2. Hafta Sunusu |
3 | MATEMATİKSEL DENKLEMLERİN MODELLENMESİ | 3. Hafta Sunusu |
4 | KONTROL DEVRELERİNİN MODELLENMESİ | 4. Hafta Sunusu |
5 | MANTIK İŞLEMLERİNİN MODELLENMESİ | 5. Hafta Sunusu |
6 | ELEKTRİK DEVRELERİNİN MODELLENMESİ | 6. Hafta Sunusu |
7 | GÜÇ ELEKTRONİĞİ DEVRELERİNİN MODELLENMESİ | 7. Hafta Sunusu |
8 | HARMONİK MODELİ | 8. Hafta Sunusu |
9 | ELEKTRİK TESİSLERİNİN MODELLENMESİ VE GÜNEŞ ENERJİ MODELİ | 9. Hafta Sunusu |
10 | MODEL OLUŞTURMAK İÇİN KULLANILAN YAZILIMIN ARKA PLANININ TANITILMASI VE YENİ MODELLERİN ÜRETİLME YOLLARI | 10. Hafta Sunusu |
11 | PARAMETRE PENCERESİNDEKİ DEĞERLERİN DEĞİŞTİRİLMESİ | 11. Hafta Sunusu |
12 | SIMULINK DEVRESİNİN MATLAB PROGRAMINI KULLANMASI | 12. Hafta Sunusu |
13 | SIMELECTRONICS YAZILIMININ TANITIMI | 13. Hafta Sunusu |
14 | ÖRNEK TASARIM DEVRELERİNİN GERÇEKLENMESİ | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] U.Arifoğlu, SIMULINK 10.1 ve Uygulamaları,Alfa Basım Yayım dağıtım, İst. 2020
|
Ders Kaynakları | [2] ARİFOĞLU U.,MATLAB 9.8 ve Sayısal Uygulamaları, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2020 [3] ARİFOĞLU U., Elektrik-Elektronik Devrelerinin Analizi, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2013 [4] ARİFOĞLU U., Güç Sistemlerinin Analizi, Papatya Bilim, İstanbul, 2019 [5] CHAPMAN S.J., (Çeviren Uğur Arifoğlu), Elektrik Makinelerinin Temelleri, Palme Yayınevi, 2020 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |