Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ayrık Kontrol Sistemlerinin Tasarımı EEM 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Lisans derslerinden dijital kontrol dersini almış olmak. 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ayrık kontrol sistem tasarımının amacı sayısal kontrol tabanlı sistemlerin modellenmesi, analiz edilmesi ve belirlenmiş olan performans kurallarına göre sayısal tabanlı kontrol kurallarının elde edilmesi ve tasarımdır. Tasarımların transfer fonksiyonu ve durum uzayında yapılabilmesi için bilgi ve uygulama yeteneklerinin geliştirilmesidir.

Dersin İçeriği

Ayrık zamanda PID kontrolör ve durum uzayında ayrık zaman kutup atama tasarımı yeteneğinin üzerine ileri kontrol teknik ve yöntemlerinin  anlatılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ayrık-zaman sistemlerin modellenmesi, analiz ve sentezi Benzetim, Problem Çözme, Sınav,
2 Ayrık-zaman dinamik kontrolcü tasarım Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Durum gözlemleyici ve durum-uzayında kontrolör tasarımı Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
4 Polynomial approach and Controller design Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ayrık-zaman kontrol sistemlerine giriş ve z-dönüşümü
2 Kapalı-çevrim kontrol sisteminin z-düzleminde kararlılık analizi
3 Yer-eğrisine dayalı tasarım
4 Frekans-cevaba dayalı tasarım metodu
5 Analitik tasarım metodu
6 Ayrık-zaman sistemlerin durum uzay gösterilimi
7 Sürekli-zaman durum denklemlerinin ayrıklaştırılması
8 Kontroledilebilirlik
9 Gözlenebilirlik
10 Durum gözlemleyicileri
11 Kutup yerleştirme ile tasarım
12 Diophantine denlemi
13 Kontrol sistem tasarımına polinomal yaklaşım
14 Optimal kontrole giriş
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 9 18
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6