Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modelleme ve Simülasyon | BSM 531 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar-tabanlı modelleme ve simülasyon çalışmaları için yazılım ve donanım teknolojilerinden etkin bir şekilde faydalanılmasının öğretilmesi. Karmaşık, büyük-ölçekli sistemlerin simülasyonu için yazılımların gerçekleştirilmesinde, modelleme teorileri ve metotları, dinamik, ayrık sistemlerin yapı ve davranışlarının öğretilmesi. Doğrulama ve geçerleme kavram ve tekniklerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | 1. Bölüm : Modelleme ve Simülasyona giriş 2. Bölüm : Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri 3. Bölüm : Simülasyon teknikleri ve tasarım karmaşıklığı 4. Bölüm : Ayrık olaylı sistem modelleme 5. Bölüm : Simülasyon model doğrulama ve geçerleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir | Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem, Modelleme ve Simülasyona giriş Modelleme teorileri, yaklaşımları ve uygulama alanları | |
2 | Kavramsal Dağıtık model gelişim ve simülasyon yaklaşımları | |
3 | Sistem teorisi ve nesneye-yönelik prensipler ve metotlar | |
4 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri | |
5 | Rastgele sayı ve rastgele değişken üretme teknikler | |
6 | Ayrık olaylı sistem modelleme | |
7 | Hiyerarşik, modüler, bileşen-tabanlı modelleme | |
8 | Simülasyon protokolü kavramları ve teknikleri | |
9 | Simülasyon tasarım karmaşıklığı | |
10 | Simülasyon deneylerinin tasarımı | |
11 | Model doğrulama ve geçerli kılma kavramları ve teknikleri | |
12 | Yaygın simülasyon araçlarının incelenmesi | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Theory of Modeling and Simulation , Bernard P. Zeigler, Herbert Praehofer, Tag Gon Kim, Academic Press, 2000 Discrete-Event System Simulation, Banks, J., Carson II, J.S. and Nelson, B.L.,2009,Fifth Edition.,Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | ||||||||||||
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | ||||||||||||
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | ||||||||||||
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Proje / Tasarım | 20 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |