Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makine Öğrenmesi ve Bilgisayar Görmesi | BSM 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciler yapay zekanın, makine veya elektronik cihazlarla bütünleşmesinin teorik ve teknik yapısını, bilgisayar görmesine dayalı uygulamalar ile birlikte bu derste öğrenecektir. Günümüz otomasyon endüstrisinde önemli uygulama alanları bulmuş olan makine öğrenmesi ve makine görmesi yönünden gerekli tasarımların yapılıp yazılımların hazırlanabilmesi hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Makine öğrenmesine giriş. Kavramların öğrenilmesi. Verilerin yapılandırılması ve kodlanması.. Hipotezlerin değerlendirilmesi. Yapay sinir ağlarında ve karma sistemlerde öğrenme. Öğrenmede verimlilik ve hata analiz yöntemleri. Makine öğrenmesinde güvenilirliğin artırılması. Pattern tanıma ve sınıflandırma sistemleri. Öznitelik çıkartım teknikleri: İkili kodlamaya dayalı, sınırlara dayalı, bölgesel ve matematiksel morfolojiye dayalı özellikler. İmza, parmak izi, cisim vb. tanıma sistemlerinde öznitelik vektörleri ve sınıflayıcı tasarımları. Algılayıcılar, görüntü yakalama kartları ve diğer makine görmesi donanım elemanları. Yapay sinir ağları ile endüstriyel bir cisim sınıflandırma sistemi tasarımı. Otomatik hata analizi yapan üretim sistemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapay zekanın, makine veya elektronik cihazlarla bütünleşmesinin teorik ve teknik yapısını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Yapay sinir ağları ile endüstriyel bir cisim sınıflandırma sistemi tasarımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Verilerin yapılandırılması ve kodlanmasını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makine öğrenmesine giriş | |
2 | Görüntülerin gösterilmesi | |
3 | İstatistiksel işlemler | |
4 | Filtreleme ve kenar bulma | |
5 | Korelasyon ve iki boyutlu dönüşümler | |
6 | Parçalara ayırma | |
7 | Örüntü tanıma sistemleri | |
8 | Yapısal yöntemler | |
9 | Bayes karar teorisi | |
10 | Parzen çerçeveleri | |
11 | Olasılıksal sinir ağı (PNN) | |
12 | En yakın komşu sınıflandırıcıları | |
13 | Lineer diskriminant analizi | |
14 | Radyal temelli fonksiyon ağları (RBF) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Artificial Intelligence and Statistical Pattern Recognition, Edward A. Patrick, James M. Fattu, Prentice-Hall Inc., 1986. -Neural networks and fuzzy systems : a dynamical systems approach to Machine Intelligence, Bart Kosko, Prentice Hall, 1992. - Applied Image Processing, G.J. Awcock, R. Thomas, McGrow-Hill Inc., 1996. - Neuro-Fuzzy and Soft Computing = A Computational Approach Learning and Machine Intelligence, Jyh-Shing Roger Jang, Chuen-Tsai Sun, Eiji Muzutani, Pearson Education, 1996. -Machine Vision: Theory, Algorithms, Practicalities, E.R. Davies, Academic Press, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapay zekanın, makine veya elektronik cihazlarla bütünleşmesinin teorik ve teknik yapısını öğrenir | ||||||||||||
2 | Yapay sinir ağları ile endüstriyel bir cisim sınıflandırma sistemi tasarımını öğrenir | ||||||||||||
3 | Verilerin yapılandırılması ve kodlanmasını öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |