| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müziksel İşitme Okuma ve Yazma II | TMB 102 | 2 | 4 + 2 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BİRSEL HASÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin müziksel işitme, okuma ve yazma becerilerinin gelişimini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Müzik teorisi, tonalite, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik dikte, melodik dikte, poliritmik solfej. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Basit ölçülerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Sol anahtarında ileri solfej çalışmalaları yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Fa anahtarında solfej çalışmaları yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | İlk kez gördüğü müzik parçasını deşifre eder. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Duyduğu aralıkları dikte eder. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 7 | Tonalite bilgisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 8 | Majör ve minör tonları ayırt eder. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 9 | Öğrendiği tonlarda dikte ve deşifre yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
| 10 | Poliritmik solfej çalışmaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Müzik teorisine ilişkin temel bilgi ve kavramların tekrarı. | |
| 2 | Tonalite ve Majör ton biligisi. Fa anahtarında ritmik okuma ve solfej çalışmaları. | |
| 3 | Do Majör dikte, deşifre çalışmaları. Tonalite ve majör ton kavramının uygulamalı anlatımı. Fa anahtarında solfej çalışmaları. | |
| 4 | Tonalite ve majör ton kavramının uygulamalı anlatımı. Fa anahtarında solfej çalışmaları. | |
| 5 | Majör ton kavramının teorik ve uygulamalı anlatımı. Solfej çalışması. | |
| 6 | Majör ton kavramının teorik ve uygulamalı anlatımı. Solfej çalışması. | |
| 7 | Majör ton kavramının teorik ve uygulamalı anlatımı. Solfej, dikte çalışması. | |
| 8 | VİZE | |
| 9 | Majör ve minör ton kavramının teorik ve uygulamalı anlatımı. Solfej, dikte çalışması. | |
| 10 | Çift diyez ve bemollü tonlarla ilgili solfej çalışmaları. | |
| 11 | Çift diyez ve bemollü tonlarla ilgili solfej çalışmaları. | |
| 12 | Öğrenilen tonlarda ve usullerde dikte, deşifre ve solfej çalışmaları | |
| 13 | Öğrenilen tonlarda ve usullerde dikte, deşifre ve solfej çalışmaları | |
| 14 | Öğrenilen tonlarda ve usullerde dikte, deşifre ve solfej çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Nail Yavuzoğlu, Poliritmik Solfej 1, Muammer Sun, Solfej 2, Nail Yavuzoğlu, Uygulamalı Müzik Teorisi 1, Albert Lavignac Solfej 1A, Ülkü Özgür ve Salih Aydoğan, Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
| 3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
| 4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | ||||||
| 5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | ||||||
| 6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
| 7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
| 9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
| 10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Basit ölçülerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | ||||||||||||
| 2 | Sol anahtarında ileri solfej çalışmalaları yapar. | ||||||||||||
| 3 | Fa anahtarında solfej çalışmaları yapar. | ||||||||||||
| 4 | İlk kez gördüğü müzik parçasını deşifre eder. | ||||||||||||
| 5 | Duyduğu aralıkları dikte eder. | ||||||||||||
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | ||||||||||||
| 7 | Tonalite bilgisini kavrar. | ||||||||||||
| 8 | Majör ve minör tonları ayırt eder. | ||||||||||||
| 9 | Öğrendiği tonlarda dikte ve deşifre yapar. | ||||||||||||
| 10 | Poliritmik solfej çalışmaları yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||