| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Elektronik Ölçmeler ve Enstrümantasyon | EEM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Ölçme ile ilgili genel tanımların yapılması, ölçme aletlerinin kalibrasyonlarının yapılış şekilleri, ölçme yöntemleri, sayıcılar ADC´ler ve dönüştürücülerle ilgili bilgilerin ve teorik çalışmaların verilmesi. |
| Dersin İçeriği | Ölçmenin temel ilkeleri, Ölçe hataları ve hata kaynakları, Tasarım terimlerinin açıklanması, Kalibrasyon kavramları, Devre elemanlarının ölçülmesi ve ölçüm yöntemleri, Maxwell-Wien köprüsü, Wheatstone köprüsü uygulamaları, Hay köprüsü ile ölçüm, Owen köprüsü, Seri ve paralel kapasite köprüleri, Schering köprüsü, Q-metre, Analog ölçmeler, Hareketli ölçü aletleri, Ölçme sınırlarının değiştirilmesi, Ölçü aleti hassasiyeti, AC ölçümü, Ohmmetre, Döner bobinli ve elektronik multimetreler, Sayıcılar, Digital ölçme, Analog-digital dönüşüm ve dönüştürücüler, Flash dönüştürücüler, Tek eğimli ADC´ler, Çift eğimli ADC´ler, gerilim-frekans dönüştürücüler, Tetikleme devrelerinde ölçüm |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme hakkında genel bilgileri bilir | Anlatım, | Sınav, |
| 2 | Ölçüm yöntemleri bilir ve uygular | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 3 | Ölçümler esnasında cihaz sebebiyle oluşan hatalarını bilir ve hataları giderir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Analog ve digital ölçü aletlerinin çalışma prensipleri bilir ve uygular | Anlatım, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Dönüştürücüleri ve çeşitlerini bilir ve uygular | Anlatım, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ölçmenin temel ilkeleri | |
| 2 | Kalibrasyon kavramları | |
| 3 | Devre elemanlarının ölçülmesi ve ölçüm yöntemleri | |
| 4 | Maxwell-Wien köprüsü, Wheatstone köprüsü uygulamaları | |
| 5 | Hay köprüsü ile ölçüm | |
| 6 | Owen köprüsü, | |
| 7 | Seri ve paralel kapasite köprüleri | |
| 8 | Q-metre, Schering köprüsü | |
| 9 | Analog ölçmeler, Hareketli ölçü aletleri | |
| 10 | Döner bobinli ve elektronik multimetreler | |
| 11 | Digital ölçme, Analog-digital dönüşüm ve dönüştürücüler | |
| 12 | Flash dönüştürücüler, Tek eğimli ADC´ler | |
| 13 | Çift eğimli ADC´ler, gerilim-frekans dönüştürücüler | |
| 14 | Tetikleme devrelerinde ölçüm |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Prof. Dr. Etem Köklükaya, Ölçme ve Enstrumantasyon Ders Notları, |
| Ders Kaynakları | 1. W. Bolton, ´Electrical and Electronic Measurement and Testing´, Longman Scientific&Technical, 1993 2. F. S. Tse, I.E. Morse, ´Measurement and instrumentation in engineering´, University of Cincinnati, Ohio, 1989. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme hakkında genel bilgileri bilir | |||||||||||
| 2 | Ölçüm yöntemleri bilir ve uygular | |||||||||||
| 3 | Ölçümler esnasında cihaz sebebiyle oluşan hatalarını bilir ve hataları giderir | |||||||||||
| 4 | Analog ve digital ölçü aletlerinin çalışma prensipleri bilir ve uygular | |||||||||||
| 5 | Dönüştürücüleri ve çeşitlerini bilir ve uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||