Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makina Dinamiği | MKM 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL, Prof.Dr. RECEP KOZAN, Doç.Dr. HÜSEYİN DAL, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Mustafa Eroğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makinalardaki konum, hız, ivme ve kuvvet/moment ilişkilerini ve mekanik titreşimi öğretmek. |
Dersin İçeriği | Mekanik esaslar, Sönümsüz ve Sönümlü Titreşimler , Zorlanmış Titreşimler ve deneyleri, Virtüel İşler Prensibi, Lagrange Denklemleri, Eşdeğer kütleler teorisi , Denge Kuvveti, Tahrik kuvveti, İvme hesabı , Volan hesabı, Kütle dengelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanik sistemlerin aktif kuvvet ve momentlerini sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Makina dinamiği problemlerinin temel parametrelerini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
3 | Mekanik sistemlerin hareket denklemlerini çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
4 | Düzgünsüzlüğü Hesaplar, Volan tasarımı yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
5 | Mekanik Titreşim Problemlerini Çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Serbestlik derecesi ve Genelleştirilmiş Koordinatlar; Birim sistemleri ve Vektörler | |
2 | Sönümsüz Titreşimler; İki Boyutta Hareket | |
3 | Sönümlü Titreşimler; İki Boyutta Hareket | |
4 | Zorlanmış Titreşimler ve deneyleri | |
5 | Lagrange denklemleri | |
6 | Virtüel İşler Prensibi,Lagrange tarzında D´alembert Prensibi ve uygulamaları | |
7 | Eşdeğer kütleler teorisi, Makinalarda kütle ve atalet momenti indirgemesi | |
8 | Eşdeğer kuvvet, denge kuveti | |
9 | Dinamiğin 2. esas problemi-tahrik kuvveti/momenti hesabı | |
10 | Uygulama | |
11 | Dinamiğin 1. esas problemi-ivme hesabı | |
12 | Makinalarda hareket denklemleri | |
13 | Volan tasarımı, Düzgünsüzlük hesabı | |
14 | Makinalarda Kütle Dengelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Pasin, F., Makine Dinamiği, Birsen Yayınevi, 1994, İstanbul. |
Ders Kaynakları | [4]Söylemez, E., Makine Teorisi 2, Makine Dinamiği, Birsen Yayınevi,2007, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanik sistemlerin aktif kuvvet ve momentlerini sınıflandırır | |||||||||||
2 | Makina dinamiği problemlerinin temel parametrelerini hesaplar | |||||||||||
3 | Mekanik sistemlerin hareket denklemlerini çıkarır | |||||||||||
4 | Düzgünsüzlüğü Hesaplar, Volan tasarımı yapar | |||||||||||
5 | Mekanik Titreşim Problemlerini Çözer |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |