Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekanizma Tekniği | MKM 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RECEP KOZAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL, Prof.Dr. RECEP KOZAN, Doç.Dr. HÜSEYİN DAL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mustafa Eroğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makinaların temel yapı elemanları olan mekanizmaların yapı ve hareket özelliklerini öğretmek, çalışma şartlarını inceleyerek çeşitli tasarımların yapılmasına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Mekanizmaların sınıflandırılması, Eleman çiftleri, Kinematik zincirler, Serbestlik derecesi, Basit kol mekanizmaları, Grashof teoremi, Krank-Biyel mekanizmaları, Mekanizmalarda hareket iletimi, Mekanizmalarda kinematik analiz, Kam mekanizmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanizmaların analizi ve sentezini yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
2 | Mekanizmaların sınıflandırılmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer ve serbestlik derecesini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Grashof teoremini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | Çeşitli kol mekanizmalarının tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
8 | Kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekanizma tekniğine giriş ve temel kavramlar | |
2 | Mekanizmaların sınıflandırılması | |
3 | Eleman çiftleri,Serbestlik derecesi | |
4 | Konstrüksiyon değiştirme kuralları | |
5 | Grashof Teoremi, Basit kol mekanizmaları | |
6 | Krank-biyel mekanizmaları | |
7 | Yazılım uygulamaları | |
8 | Mekanizmalarda hareket iletimi | |
9 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
10 | Mekanizmalarda kinematik analiz | |
11 | Çeşitli uygulamalar | |
12 | Yazılım uygulamaları | |
13 | Kam mekanizmaları | |
14 | Çeşitli uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Turhan, Özgür; “Makine Teorisi, Mekanizmalar ve Makine Dinamiği”, Nobel Yayınevi, 2012 |
Ders Kaynakları | [2] Söylemez, Erez; “Makine Teorisi-1 Mekanizma Tekniği”, Birsen Yayınevi, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekanizmaların analizi ve sentezini yapar. | |||||||||||
2 | Mekanizmaların sınıflandırılmasını açıklar. | |||||||||||
3 | Eleman çiftlerini sınıflandırır. | |||||||||||
4 | Bir mekanizmanın kinematik zincirini çizer ve serbestlik derecesini hesaplar. | |||||||||||
5 | Grashof teoremini yorumlar. | |||||||||||
6 | Çeşitli kol mekanizmalarının tanımlar. | |||||||||||
7 | Mekanizmaların kinematik analizini yapar. | |||||||||||
8 | Kam mekanizmalarının çalışma prensiplerini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |