Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Makinaları | EEM 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Prof.Dr. EKREM BÜYÜKKAYA, Prof.Dr. HÜSEYİN PEHLİVAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması;transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron motorlar ve senkron makinelerin yapısı, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler,transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron makineler,senkron makineler, iş makineleri karakteristikleri, motor ve sürücü seçimi, özel elektrik makineleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Manyetik malzemelere ait bilgi ve yasaları bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Transformatörlerin yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar. | Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
4 | Doğru akım motorlarının ve dinamoların yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar, | Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır. Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel yasalar ve uygulamalar;Manyetik alanı | ders notu, sunu |
2 | Temel yasalar ve uygulamalar;Manyetik alanı | ders notu, sunu |
3 | Manyetik malzemeler ve manyetik devreler | ders notu, sunu |
4 | Transformatörler;Elektromanyetik indüksiyon | ders notu, sunu |
5 | Doğru akım makineleri, dinamolar;Doğru akım devre analizi | ders notu, sunu |
6 | Doğru akım motorları;Doğru akım devre analizi | ders notu, sunu |
7 | Asenkron motorları ve yapıları | ders notu, sunu |
8 | Asenkron motorların karakteristikleri ve çalışma bölgeleri | ders notu, sunu |
9 | Asenkron motorlara yolverme, hız ayarı ve frenlem | ders notu, sunu |
10 | Senkron makineler | ders notu, sunu |
11 | İş makineleri karakteristikleri | ders notu, sunu |
12 | Motor seçimi | ders notu, sunu |
13 | Motor sürücüleri ve sürücü seçimi | ders notu, sunu |
14 | Özel elektrik makineleri | ders notu, sunu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller. |
Ders Kaynakları | [2] M. Adnan Peşint, Ergün Akcapınar, Elektrik Makineleri ve Laboratuvar Deneyleri, MEB, 2000, Ankara. [3] Güngör Bal, Doğru Akım Makineleri ve Sürücüleri, Seçkin Yayınları. [4] Ahnet Hamdi Saçkan, Asenkron Motorlar, Birsen yayınevi, 1994, İstanbul. [5] Necati Oğuz, Muhittin Gökkaya, Elektrik Makineleri I, MEB, 2000 [6] M. Adnan Peşint, Abdullah Ürkmez, Elektrik Makineleri II, MEB, 2000. [7] M. Adnan Peşint, Elektrik Makineleri IV, MEB, 2000, Ankara. [8] Ali Özdemir, Elektrik Bilgisi, MEB, 2001 [9] Muammer Gökbulut, Bülent Akgün, Elektrik Motorlarının Kontrolü, YÖK, 1993, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir. | |||||||||||
2 | Manyetik malzemelere ait bilgi ve yasaları bilir. | |||||||||||
3 | Transformatörlerin yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar. | |||||||||||
4 | Doğru akım motorlarının ve dinamoların yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar, | |||||||||||
5 | Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir. | |||||||||||
6 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır. Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |