| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Jeofizikte Modelleme | JFM 309 | 5 | 2 + 1 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yer içini yada jeofizik bir belirtiye neden olan kaynağı modellemeye çalışmak yani modeli belirleyen parametreleri saptamak. |
| Dersin İçeriği | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamı, düz ve ters problem çözümlerinde modelleme, doğrusal ve doğrusal olmayan problemler ve çözüm teknikleri, düz ve ters çözüm tekniklerinin jeofizikteki uygulamaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerini ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Düz ve ters çözüm arasındaki ilişkiyi açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında düz ve ters problem çözümünü açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 5 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemleri ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak parametreleri saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamı | |
| 2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerinin temel ilkeleri | |
| 3 | Tanımsal yaklaşımla düz problem çözümlerinde modelleme ilkeleri | |
| 4 | Doğal potansiyel alanlı jeofizik yöntemlerde düz problem çözümü ve modelleme | |
| 5 | Doğrusal sistem modellemesi olarak düz problem çözümü | |
| 6 | Stokastik yaklaşımla düz problem çözümünde modelleme ilkeleri | |
| 7 | Tanımsal yaklaşımda ters problem çözümü ve modelleme | |
| 8 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında ters problem çözümü | |
| 9 | Jeofizikte ters problem çözümleri | |
| 10 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemler | |
| 11 | En küçük kareler yöntemi | |
| 12 | Gauss-Newton ve gradyen ters çözüm yöntemleri | |
| 13 | Marquardt-Levenberg ters çözüm yöntemi | |
| 14 | Marquardt faktörünün, yakınsama kriterinin ve başlangıç parametrelerinin tayini |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derleme notlar (Dr.Öğr.Üyesi Mahir IŞIK) |
| Ders Kaynakları |
1. BAŞOKUR, A.T., 2002. Doğrusal ve doğrusal olmayan problemlerin ters çözümü. TMMOB Jeofizik Müh.Odası yayınları, No:4, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Jeofizikte modellemenin amaç ve kapsamını tanımlar, | |||||||||||
| 2 | Tanımsal ve stokastik yaklaşımlarla problem çözümlerini ayırt eder, | |||||||||||
| 3 | Düz ve ters çözüm arasındaki ilişkiyi açıklar, | |||||||||||
| 4 | Doğrusal sistem yaklaşımlarında düz ve ters problem çözümünü açıklar, | |||||||||||
| 5 | Doğrusal ve doğrusal olmayan problemleri ayırt eder, | |||||||||||
| 6 | Çeşitli düz ve ters çözüm teknikleri kullanılarak parametreleri saptar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||