Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizik I FIZ 111 1 3 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI
Dersi Verenler Prof.Dr. RECEP AKKAYA, Prof.Dr. ADİL BAŞOĞLU, Doç.Dr. SADIK BAĞCI, Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU, Prof.Dr. HAKAN YAKUT, Prof.Dr. DAVUT AVCI, Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ, Prof.Dr. İBRAHİM OKUR, Prof.Dr. ALİ ÇORUH, Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN, Dr.Öğr.Üyesi YUSUF KARAKUŞ, Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ, Prof.Dr. YUSUF ATALAY, Dr.Öğr.Üyesi METİN ASLAN, Doç.Dr. EMRE TABAR, Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI, Doç.Dr. ÖMER TAMER,
Dersin Yardımcıları Fizik Bölümü Öğretim Üyeleri
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Öğrencilere mühendislik eğitiminde gerekli olan temel mekanik, statik ve dinamik alt yapısının kazandırılması
Dersin İçeriği Ölçme ve birim sistemleri, statik, kinematik, dinamik.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme ve temel birim sistemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 Statik, kinematik ve dinamik süreçlerini analizini yapar. Anlatım, Tartışma, Sınav,
3 Özel Mühendislik Anabilim Dalları’na öğrenilenleri tatbik eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
4 Statik, kinematik ve dinamik süreçlerle ilgili yapılara ve problemlere çözüm üretir. Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Statik, kinematik ve dinamik süreçleri modeller ve bu modelleri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
6 Fiziğin temel kanunlarını mekanik sistemlere uygular. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 Laboratuvarda Uyulması Gereken Kuralları ve İş Sağlığı-Güvenliği Esaslarını öğrenir ve tatbik eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İş Sağlığı ve Güvenliği Esasları ve Laboratuvarda Uyulması Gereken Kurallar
2 Birim sistemleri ve Vektörler [1] Sayfa 1-20
3 Bir Boyutta Hareket [1] Sayfa 27-47
4 İki Boyutta Hareket [1] Sayfa 57-72
5 Newton’un Hareket Yasaları [1] Sayfa 87-99
6 Newton’un Hareket Yasalarının Uygulamaları [1] Sayfa 116-152
7 İş ve Kinetik Enerji [1] Sayfa 172-185
8 Potansiyel Enerji ve Mekanik Enerjinin Korunumu [1] Sayfa 182-250
9 Uygulama
10 Doğrusal Momentum ve Çarpışmalar [1] Sayfa 227-243
11 Statik Denge ve Moment [1] Sayfa 260-270
12 Katı Cisimlerin Dönme Hareketi [1] Sayfa 284-300
13 Katı Cisimlerin Dönme Hareketi [1] Sayfa 284-300
14 Maddenin Özellikleri [1] Sayfa 309-319
Kaynaklar
Ders Notu [1] Y.Güney, İ.Okur, Fizik-I (Mekanik), Değişim Yayınları, 2009, Sakarya.
Ders Kaynakları [2] Keller, F. J., “Fizik 1”, çev. Ed. Akyüz R.Ö. ve arkadaşları, Literatür Yayınevi, 2002, İstanbul
[3] Serway, ‘Fen ve Mühendislik İçin Fizik’ Palme Yayıncıcılık, Çev.Edit. Kemal Çolakoğlu, 2002, Ankara
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 9 9
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6