Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerbilimleri Tarihi ve Felsefesi | JFM 428 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET DİNÇER KÖKSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yerbilimleri anabilimdalı içinde günümüzde çok farklı disiplinler, anlayışlar ve alt bilim dalları oluşmuş, insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda bu dalların birçoğunun mühendislik anlayısına uygun yeni kapsamları son yüzyılda yaratılmıştır. Bu ders çerçevesinde, genellikle belirli bir ölçekten ve belirli bir açı aralığında bakmak üzere kurgulanmış öğrenci arkadaşlarımızın yerbilimleri ile ilgili olarak görüş ve ufuklarının tarihsel ve felsefi bir açıdan yoğurularak genişletilmesi ve konuya farklı ölçeklerden bakarak esneklik ve hakimiyet kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Antik çağ, Ortaçağ ve Rönesans ta Yerbilimleri kavramı, mekanik kuramlar, ilk adımlar, sıcaklık, su ve ateş üzerine düşünceler, uzaklık ve yükseklik kavramlarının başlangıcı, zaman, iklim, buzullaşma ve aşınma, dağ oluşum süreçleri, Kaya oluşum süreçleri, magma, depremler ve ilk deprembilim çalışmaları, plaka tektoniği ve diğerleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yerbilimleri ve onun ilişkide oldugu temel bilim ve disiplinler kapsamında; bunların arasında bağ kurulmasi, gezegen, ici ve cevresini süreçler ve tarihsel gelişim ışığında farklı ölçeklerden hizli anlayabilme ve tanımlayabilme, analiz ve sentez yapabilm | Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Gezegen, içi ve cevresini süreçler ve tarihsel-felsefi gelişim ışığında farklı ölçeklerden hizli kavrayabilir ve tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Yerbilimleri, ve onun tarihi arasında ilişkiyi felsefi yaklaşımla temel seviyede irdeleyip çözümleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Yerbilimleri, ve onun tarihi arasında ilişkiyi felsefi yaklaşımla temel seviyede sentezleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Edindiği yeni bakış açısını yerbilimlerinin alt disiplinlerine yansıtabiir ve gerektiğinde başlangıç seviyesinde uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Yerbilimleri ile ilgili sorunlara edindiği yeni öngörü ile daha geniş ufuktan bakabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin yürütülmesi, Ders planının tanıtımı, kurallar, dersin içeriğinin ve amaçlarının tanıtımı, ders notları ve kitapların tanıt | Sunum Hafta 1 + kaynaklar |
2 | Antik Çağ ve Ortaçağda Yerküre üzerine düşünceler | Sunum Hafta 2 + kaynaklar |
3 | Rönesans Döneminde Yerküre üzerine düşünceler | Sunum Hafta 3 + kaynaklar |
4 | Kısa Sınav No 1 Yerküre üzerine mekanik kuramlar _ doga kaynaklı Tanrıbilim | Sunum Hafta 4 + kaynaklar |
5 | Yerbiliminde ilk adımlar Evrenin oluşumunu ve Mineral bilimini bir yana bırakış | Sunum Hafta 5 + kaynaklar |
6 | Sıcaklık, ateş ve su üzerine düşünceler | Sunum Hafta 6 + kaynaklar |
7 | Uzaklık ve yükseklik ölçümlü Yeryüzü haritasının yapımı | Sunum Hafta 7 + kaynaklar |
8 | Kısa Sınav No 2 Yerbilimlerinde zaman ve Yerbilimlerinde değişimin hızı Ödev teslimi | Sunum Hafta 8 + kaynaklar |
9 | İklim, buzullaşma ve Yeryüzünün yontulması | Sunum Hafta 9 + kaynaklar |
10 | Dağların oluşum süreci- Kayalar ve kayaların oluşumu üzerine düşünceler Magma, Migma ve ötesi | Sunum Hafta 10 + kaynaklar |
11 | Dağların oluşum süreci- Kayalar ve kayaların oluşumu üzerine düşünceler Magma, Migma ve ötesi | Sunum Hafta 11 + kaynaklar |
12 | Ölçüm araçları yardımıyla düşünmek Yersarsıntıları, İlk deprembilim çalışmaları ve Yerkürenin saklı iç yapısı | Sunum Hafta 12 + kaynaklar |
13 | Kutuplar ve kıtalar mı geziniyor yoksa büyüme mi var?. Levha tektoniği açısında yaklaşım. | Sunum Hafta 13 + kaynaklar |
14 | Genel Tekrar - Tartışma | Sunum Hafta 14 + kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sunumlar (elektronik ve/veya kağıt ortamında) |
Ders Kaynakları | 1.Aristotle, (1939) On the heavens, çev. H.P.D.Lee, Londra, Heinemann 2.Bowen, N.L., (1922) The reaction principle in petrogenesis, JG, 30: 177 98 3. Brush, S.G., (1979), Nineteenth Century debates about the inside of the Earth, AS, 36: 224 54. 4. Oldroyd, D., (2004), Thinking about the Earth, çev. Ülkün Tansel, Tübitak, Ankara 5. Gutenberg, B., The layer of relatively low velocity at a depth of 80 kilometers, BSSA, 38: 121 48 6. Yoder, H.S., (1993), Timetable of Petrology, Journal of Geological Education, 41: 447-89. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |