| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Proses Kontrol | GDM 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADEM ZENGİN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ADEM ZENGİN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenciye proses modellemesi ve proses kontrol stratejileri öğretilecektir. Ayrıca proses kontrolü için uygun araçların seçilmesi bilgisi verilecektir. |
| Dersin İçeriği | Proses modellemesi, tasarlanacak prosesin kritik noktalarının belirlenmesi, bu kritik noktaların kontrolü ve kontrolü için kullanılacak araçlar dersin içeriğini oluşturacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Proses tasarlayabilir | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Proses kontrol stratejisi belirleyebilir | Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Proses kontrolünde kullanılacak uygun araçları seçebilir | Anlatım, | Sınav, |
| 4 | Proses kontrolü ve simulasyonu için bilgisayar yazılımı kullanma | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Proses kontrole giriş | |
| 2 | Dinamik proses modelleri | |
| 3 | Laplace dönüşümleri | |
| 4 | Transfer fonksiyon modelleri | |
| 5 | Geri beslemeli kontrol | |
| 6 | İleri beslemeli kontrol | |
| 7 | Gıda proseslerinin kontrolünde kullanılan sensörler-1 | |
| 8 | Gıda proseslerinin kontrolünde kullanılan sensörler-2 | |
| 9 | Ara sınav haftası | |
| 10 | LabView kurulumu ve kullanıcı arayüzü | |
| 11 | LabView ile programlama-1 | |
| 12 | LabView ile programlama-2 | |
| 13 | LabView'de dinamik proses simulasyonu-1 | |
| 14 | LabView'de dinamik proses simulasyonu-2 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Robotics and automation in the food industry: Current and future technologies. 2012. Caldwell, D. G. (Ed.). Elsevier 2. Proses Dinamiği ve Kontrolu. 2012. Seborg D.E., Mellichamp D. A., Edgar T.F, Doyle F.J. ÇEVİRENLER: Tapan N.A., Erdoğan S. Nobel Akademik Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Proses tasarlayabilir | |||||||||||
| 2 | Proses kontrol stratejisi belirleyebilir | |||||||||||
| 3 | Proses kontrolünde kullanılacak uygun araçları seçebilir | |||||||||||
| 4 | Proses kontrolü ve simulasyonu için bilgisayar yazılımı kullanma |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||