Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıda Mühendisliği Tasarımı GDM 401 7 0 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE AVCI
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE AVCI,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Dr. Semanur Yıldız

Araş.Gör Dr. Adem Zengin

Araş. Gör. Dr. İnci Cerit

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin gıda işletmelerinde bir proses ünitesinin tasarlanması veya varolan bir prosesin yenilenmesi, proses akış şemasının oluşturulması ve tasarım projesinin maliyetinin hesaplanması ile ilgili konuları kavramalarını sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Tasarım kavramı, gerçekçi kısıtlar, proses akış şemaları, spesifik gıda proseslerinin tasarımı için ayrıntılı mühendislik hesaplamaları, P&ID çizimleri, maliyet hesaplamaları, tasarımın optimizasyonu.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Proses ve tasarım kavramlarını ve tasarımın aşamalarını öğrenir Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Mühendislik bilgilerini kullanarak bir gıda prosesinin tasarımını gerçekleştirir Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Ödev,
3 Gıda proseslerinde akış şemalarını belirler, P&ID çizimlerini yapar Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım,
4 Tasarım projesinin maliyetlendirmesini gerçekleştirir Proje Temelli Öğrenme , Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, proses ve tasarım kavramları
2 Tasarımın gelişim aşamaları ve tasarım kısıtlamaları
3 Kütle ve enerji denklikleri
4 Tasarımda kullanılabilecek malzemeler, borulama ve aygıt düzenleme ekipmanları
5 Gıda işletmelerindeki uygulanan temel işlemlerde kullanılan bazı ekipmanların tasarımı (ısı değiştirici tasarımı)
6 Gıda işletmelerindeki uygulanan temel işlemlerde kullanılan bazı ekipmanların tasarımı (dondurucu tasarımı)
7 Gıda işletmelerinde uygulanan temel işlemlerde kullanılan bazı ekipmanların tasarımı (evaporatör ve kurutucu tasarımı)
8 Akım şemalarının oluşturulması
9 Ara sınav haftası
10 Bilgisayar destekli proses tasarımı (Edraw çizim programı ile P&ID diyagramları oluşturma)
11 Bilgisayar destekli proses tasarımı (Edraw çizim programı ile P&ID diyagramları oluşturma)
12 Bilgisayar destekli proses tasarımı (Edraw çizim programı ile P&ID diyagramları oluşturma)
13 Tasarıma ilişkin maliyet hesaplamaları
14 Tasarım projesinin sunumu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Power Point Sunusu

Ders Kaynakları

[1] Sinnot  R and Towler G. 2013. Kimya Mühendisliği Tasarımı (Çeviri Editörü: S. Ferda Mutlu)  Nobel Kitap, Ankara 

[2] Singh RP and Heldman DR. 2014. Gıda Mühendisliğine Giriş. (Çeviri Editörleri: Taner Baysal, Filiz İçier) Nobel Kitap, Ankara.

[3] Cemeroglu B. 2013. Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler, Ankara.

[4] Saldamlı İ., Saldamlı E. 2005. Gıda Endüstrisi Makinaları. Savaş Yayınevi, 547 sayfa, Ankara.

[5] Geankoplis CJ. 2015. Taşınma Süreçleri ve Ayırma İşlemleri (Çeviri: Sinan Yapıcı), İzmir.

[6] Peters MS, Timmerhaus KD and West RE. 2018. Kimya Mühendisleri için Tesis Tasarım ve Ekonomisi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödev 1 30 30
Proje / Tasarım 1 30 30
Performans Görevi (Uygulama) 5 5 25
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5