| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yalın Üretim | ENM 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste yalın üretim prensipleri tanıtılmaktadır. Temelde tüm prensipler israfların ortadan kaldırılıp verimliliğin artişına yöneliktir. Yalın üretim gerçekleştirildiğinde kalite, çevrim süreleri, çalışanlar ve müşteriler üzerinde muazzam etkiler oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Değer, israf ve çekme sistemi, değer akış haritalama ve problemleri blirleme, üretim akış sürelerinin kısaltılması, israfların ortadan kaldırılması, sürekli iyileştirme |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yalın düşünceyi kavramak, kavramlarını açıklayabilmek | Grup Çalışması, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Mevcut durum için adeğer akış haritası oluşturabilmek, | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 3 | İsrafları görmeyi öğrenmek ve onları ortadan kaldırmak | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilme | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Israfları ve katma değeri olmayan faliyetleri tanıma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 6 | Yalın üretim sistemi oluşturmak için kullanılan süreçleri ve araçları tanımak | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 7 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilmek | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yalın üretime giriş, Yalın üretim ve Endüstri 4.0 ın entegrasyonu | |
| 2 | Israf kavramı ve israfların ortadan kaldırılması | |
| 3 | Yalın üretim teknikleri, Standart iş ve Üretim akışını sağlama | |
| 4 | Yalın üretim prensipleri | |
| 5 | Yalın üretim kültürü | |
| 6 | Yalın Dönüşüm,Örnek yalın üretim uygulamaları | |
| 7 | 5 S | |
| 8 | Kanban ve Çekme Sistemi | |
| 9 | Değer Akışı Haritalandırma- mevcut durum değer hakış haritalama | |
| 10 | Değer Akışı Haritalandırma- gelecek durum değer hakış haritalama | |
| 11 | Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmes | |
| 12 | Dengelenmiş üretim | |
| 13 | Toplan Üretken Bakım | |
| 14 | Yalın Altı Sigma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yalın Üretim Ders Notları, Prof.Dr.İbrahim Çil |
| Ders Kaynakları | 2.Jackson, T. L. (1996) Implementing A Lean Management System, Productivity Press. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
| 5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yalın düşünceyi kavramak, kavramlarını açıklayabilmek | |||||||||||
| 2 | Mevcut durum için adeğer akış haritası oluşturabilmek, | |||||||||||
| 3 | İsrafları görmeyi öğrenmek ve onları ortadan kaldırmak | |||||||||||
| 4 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilme | |||||||||||
| 5 | Israfları ve katma değeri olmayan faliyetleri tanıma | |||||||||||
| 6 | Yalın üretim sistemi oluşturmak için kullanılan süreçleri ve araçları tanımak | |||||||||||
| 7 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilmek |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||