| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Üretim Planlama ve Kontrol | ENM 317 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA TEKEZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. EMİN GÜNDOĞAR, Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Doç.Dr. ESRA TEKEZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İşletmelerin rekabet avantajı elde edebilmeleri için gerekli olan etkin bir üretim yönetiminin gerçekleşebilmesi için yapılması gerekenlerin öğrenciye kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Talep Tahmini, Bütünleşik Üretim Planlama, Malzeme İhtiyaç Planlaması, Stok Kontrolü, Proje Yönetimi işlemlerinin yapılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 2 | Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 4 | Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 6 | İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Proje tipi üretimdeki farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, |
| 8 | Tekrarlı ve Proses tipi üretimlerdeki UPK farklılıklarını kavrayarak uygulamaya sokabilir. | Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Üretim Planlama ve Kontrole Giriş ve Temel Kavramlar | |
| 2 | Talep Tahminleri | |
| 3 | Talep Tahmini ve Yapay Zeka Teknolojilerinin Tahmin Çalışmalarındaki Yeri | |
| 4 | Toplu Üretim Planlama | |
| 5 | Toplu Üretim Planlama | |
| 6 | Ana Üretim Programlama | |
| 7 | Malzeme İhtiyaç Planlaması | |
| 8 | Malzeme İhtiyaç Planlaması: ERP Entegrasyonu ve Endüstri 4.0 Yaklaşımı | |
| 9 | Kapasite İhtiyaç Planlaması | |
| 10 | ARA SINAV | |
| 11 | Üretim Kontrol | |
| 12 | Üretim Çizelgeleme ve Yapay Zeka Teknolojilerinden faydalanmanın önemi | |
| 13 | Proje Tipi Üretimde Planlama ve Kontrol | |
| 14 | Sürekli Üretim Sistemlerinde Planlama ve Kontrol/ Güncel Bilgisayar Uygulamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Manufacturing Planning and Control Systems, T., E., Vollmann, W., L., Berry, D., C., Whybark, 1997 2.Üretim/İşlemler Yönetimi, Hulusi Demir, Şerkinaz Gümüşoğlu, 2003 5.Endüstriyel Üretim Planlama ve Kontrol, Prof.Dr. Emin Gündoğar, Nobel Yayınevi, 2017. 6.Üretim yönetimi: Süreçler ve Tedarik zincirleri / Krajewski, Lee J. ; Larry P. Ritzman, Manoj K. Malhotna; Çeviri editörü Semra Birgün, Nobel Akademik yayıncılık, 2013.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
| 5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir işletmede farklı teknikler kullanarak talep tahmini yapabilir | |||||||||||
| 2 | Toplu üretim planı vasıtasıyla işletmenin stratejilerini test edebilir. | |||||||||||
| 3 | Ana üretim programı hazırlayabilir, Programı test edebilir, gerekirse revize edebilir | |||||||||||
| 4 | Malzeme ihtiyaç planlama yaparak, üretim ve satın alma ihtiyaç ve siparişlerini belirleyebilir | |||||||||||
| 5 | Kapasite ihtiyaç planlaması vasıtasıyla MRP sonuçlarını irdeleyebilir | |||||||||||
| 6 | İmalat Kontrol sisteminin tasarımını yapabilir ve İmalat çizelgeleme tekniklerini kullanabilir. | |||||||||||
| 7 | Proje tipi üretimdeki farklılıkları üretimde planlama ve kontrol yapısına uyarlayabilir. | |||||||||||
| 8 | Tekrarlı ve Proses tipi üretimlerdeki UPK farklılıklarını kavrayarak uygulamaya sokabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 65 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||