| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Endüstriyel Atıksu Kontrolü | CVM 417 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Endüstriyel kirlenme, gerek oluşumu gerekse kontrolü itibarıyla çok boyutlu bir konudur. Bu çerçevede, endüstriyel kirlenmenin önlenmesiyle ilgili hem yeni gelişmelerin hem de özel uygulamaların değerlendirilmesi dersin amacını oluşturuyor. |
| Dersin İçeriği | Endüstriyel Sistem Tanımı ve Toplu Yönetim Kavramı- Endüstriyel Kirlenme ve Özellikleri- Atık ve Atıksuların Sınıflandırılması- Proses Profili- Endüstrilerin Kirlenme Bazında Sınıflandırılması- Endüstrilerden Bilgi Alma- Atık Araştırması- Kirlenme Profili- Endüstriyel Kirlenme Kontrolü- Tesis İçi Kontrol- Deşarj Standartları- Endüstriyel Kirlenme Örnekleri; Tekstil, Dökümcülük, Boya, Seramik, Çimento, Deri Endüstrileri vb. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel kirleticileri gruplayarak anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 2 | Endüstrilerilerin atıksularını kaynaklarına göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 3 | Bir endüstriyel tesisin prosesinde kullandığı su ve ortaya çıkan atıksu miktarlarını inceleyerek o tesis için proses profili çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 4 | Aynı endüstriyel tesiste önemli olan kirletici parametreler için kirlenme profili çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 5 | Proses profili ve kirlenme profili çıkardığı endüstri için arıtma tesisi dizayn eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Farklı endüstrilerin atıksularının arıtımı için arıtma tesisi planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel işlemler | |
| 2 | Endüstriyel kirlenme problemleri ve kontrol yöntemleri | |
| 3 | Endüstriyel atıksuların karakterizasyonu | |
| 4 | Endüstriyel atık gaz ve tozların, katı atıklar ve gürültülerin karakterizasyonu | |
| 5 | Tehlikeli atıkların yönetimi | |
| 6 | Literatürden faydalanma | |
| 7 | Proses profili ve kirlenme profilinin çıkarılması | |
| 8 | Endüstriyel kirlenmenin azaltılması | |
| 9 | Tekstil Endüstrisi | |
| 10 | Dökümcülük | |
| 11 | Boya Endüstrisi | |
| 12 | Seramik Endüstrisi | |
| 13 | Çimento Endüstrisi | |
| 14 | Deri İşleme Endüstrisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Endüstriyel kirlenme kontrolü Cilt 1, Prof.Dr. Talha Gönüllü, Birsen Yayınevi. |
| Ders Kaynakları | 1. Olcay Tünay: Endüstriyel kirlenme kontrolü, İTÜ Çevre Mühendisliği Bölümü ders notları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel kirleticileri gruplayarak anlatır. | |||||||||||
| 2 | Endüstrilerilerin atıksularını kaynaklarına göre sınıflandırır. | |||||||||||
| 3 | Bir endüstriyel tesisin prosesinde kullandığı su ve ortaya çıkan atıksu miktarlarını inceleyerek o tesis için proses profili çıkarır. | |||||||||||
| 4 | Aynı endüstriyel tesiste önemli olan kirletici parametreler için kirlenme profili çıkarır. | |||||||||||
| 5 | Proses profili ve kirlenme profili çıkardığı endüstri için arıtma tesisi dizayn eder. | |||||||||||
| 6 | Farklı endüstrilerin atıksularının arıtımı için arıtma tesisi planlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 9 | 9 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||