Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Muayene Yöntemleri II | MTE 204 | 4 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Salih Hakan YETKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerin niçin tahribatsız muayene yapılacağı, tahribatsız muayene yöntemlerinin neler olduğu, sıvı penatrasyon, ultrasonik, manyetik parçacık, radyografik muayene tekniklerinin çalışma metotlarının nasıl olduğu, muayene değerlendirmelerinin nasıl yapılacağı ile ilgili teorik bilgi ve uygulamalı olarak göstermek amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Tahribatsız muayene yöntemleri, sıvı penetrasyon muayenesi, Ultrasonik muayene, Radyografik muayene, magnetik parçacıklarla muayene, Eddy akımları ile muayene, elektromagnetik muayene, tahribatsız muayene sonuçlarının raporlanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tahribatlı ve tahribasız muayene yöntemlerini avantaj ve dezavantajları açısından karşılaştırabilmek | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Tahribatsız muayene deneylerinin kullanılma amaçları ve uygulama alanlarını sınıflandırabilmek | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Tahribatsız deneylerle saptanan malzeme hatalarını üretim/şekillendirme yöntemleriyle ilişkilendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tahribatsız deneyleri fiziksel prensiplerinin benzerliklerine göre sınıflandırabilmek | Anlatım, | Sınav, |
5 | Endüstride yaygın olarak kullanılan Sıvı Penetrasyon ve Manyetik Parçacıkla muayene tekniklerinin çalışma prensiplerini ve bu yöntemlerle saptanan malzemelerdeki hata çeşitlerini ayırt edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Ultrasonik, Radyagrofik ve Girdap Akımları ile muayene tekniklerinin çalışma prensiplerini ve bu yöntemlerle saptanan malzemelerdeki hata çeşitlerini ayırt edebilmek | Anlatım, | Sınav, |
7 | Tahribatsız muayene teknikleri ile yapılan incelemeler sonucunda muayene raporunun içeriğinin düzenlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tahribatsız muayenenin önemi | |
2 | Tahribatsız muayene yöntemleri | |
3 | Mühendislik malzemelerinin tahribatsız muayenesi | |
4 | Sıvı penetrant muayenesi I | |
5 | Sıvı penetrant muayenesi II | |
6 | Ultrasonik muayene I | |
7 | Ultrasonik muayene II | |
8 | Magnetic parçacıklarla muayene I | |
9 | Magnetic parçacıklarla muayene II | |
10 | Radyografik muayeneler | |
11 | X-ışınları ışınlarıyla muayene | |
12 | Gama ışınlarıyla muayene | |
13 | Eddy akımlarıyla muayene | |
14 | Elektromagnetik muayeneler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Topuz A. “Tahribatsız muayeneler “, Yıldız Üniversitesi yayını, İstanbul, 1993. |
Ders Kaynakları | [2] Metals Handbook Vol. 17 Non-Destructive Evaluation and Quality control American Society for Metals“, 1989. [3] Metals Handbook Vol. 11 Non-Destructive Inspection and Quality control American Society for Metals“, 1986. [4] Annual Book of ASTM standards; Vol 3. Non-Destructive Testing, 1989. [5] Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kurs notları [6] Tübitak Kurs notları; Ultrasonik Muayeneler, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | ||||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | ||||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | X | |||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tahribatlı ve tahribasız muayene yöntemlerini avantaj ve dezavantajları açısından karşılaştırabilmek | |||||||||||||||
2 | Tahribatsız muayene deneylerinin kullanılma amaçları ve uygulama alanlarını sınıflandırabilmek | |||||||||||||||
3 | Tahribatsız deneylerle saptanan malzeme hatalarını üretim/şekillendirme yöntemleriyle ilişkilendirmek | |||||||||||||||
4 | Tahribatsız deneyleri fiziksel prensiplerinin benzerliklerine göre sınıflandırabilmek | |||||||||||||||
5 | Endüstride yaygın olarak kullanılan Sıvı Penetrasyon ve Manyetik Parçacıkla muayene tekniklerinin çalışma prensiplerini ve bu yöntemlerle saptanan malzemelerdeki hata çeşitlerini ayırt edebilmek | |||||||||||||||
6 | Ultrasonik, Radyagrofik ve Girdap Akımları ile muayene tekniklerinin çalışma prensiplerini ve bu yöntemlerle saptanan malzemelerdeki hata çeşitlerini ayırt edebilmek | |||||||||||||||
7 | Tahribatsız muayene teknikleri ile yapılan incelemeler sonucunda muayene raporunun içeriğinin düzenlenmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 15 |
2. Kısa Sınav | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 4 | 3 | 12 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |