| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mekatroniğin Temel Prensipleri | OTE 327 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET ÇEVİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Makine Eğitimi öğrencilerine bilgisayar kontrollü makine ve işlemlerin tasarımında kullanılan bilimsel prensipler ve teknolojilerin öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Mekatroniğin Temel İlkeleri, Kullanım Alanları ve Kapsadığı Konular, Mekatronik Sistem Elemanları, Mekatronik Sistem Tasarımı, Otomasyon Sistemleri, Otomasyon- Mekatronik Gelişme Süreci. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mekatroniğin temel anlamını, Temel Lineer Devrelerini tanımlar ve analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Eşlenik Elektrik Devre Metotlarını uygular | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Empedans Konseptini betimler | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Yarıiletken Elektronik elemanları tanımlar ve hesaplarının nasıl yapılacağını gösterir | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | İşlevsel Yükselticileri tanımlar, hesaplarının nasıl yapılacağını gösterir ve Temel sensörlerin çeşitlerini ve işlevlerini anlatır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Elektriksel hareketlendiricileri betimler ve çalışma prensiplerini anlatır, Hareket iletici temel mekanizmaları tanımlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Elektro-hidrolik ve pinomatik kontrol sistemleri tanımlar ve çalışma prensiplerini anlatır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Dijital elektronik Devrelerini tanımlar. Gerçeklik tablolarının mantık devre indirgemelerini uygular | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 9 | Mikro denetleyicilerin temel mimarileri betimler. Kullanım alanlarını tanımlar | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Açık ve kapalı kontrolün temel mantığını anlatır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
| 11 | Sistem-zaman boyut analizinin matematiksel modelini uygular. Kontrol sistemlerinin transfer fonksiyonlarını formüle eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 12 | Dijital kontrol nedir tanımlar. Z tranformlarını uygular | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 13 | |||
| 14 | |||
| 15 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mekatroniğine Giriş | |
| 2 | Mekatronik Sistemler için Elektronik Komponentler_I | |
| 3 | Mekatronik Sistemler için Elektronik Komponentler_II | |
| 4 | Mekatronik Sistemler için Elektronik Komponentler_II | |
| 5 | Sensörler | |
| 6 | Electriksel Hareketlendiriciler | |
| 7 | Hereket İletici Mekanizmalar | |
| 8 | Electro-Pinomatik ve Electro-hidrolik Sistemler | |
| 9 | Dijital Elektronik ve D/A,A/D çeviriciler | |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Mikrodenetleyiciler | |
| 12 | Sürekli Kontrol Prensibi | |
| 13 | Kontrol Sistem Modelleme | |
| 14 | Dijital Kontrol Teknikleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Integrated Electrical and Electronic Engineering for Mechanical Engineers, McGraw-Hill, 1994 |
| Ders Kaynakları | Experimental Methods for Engineers , McGraw-Hill, 1994 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| 7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
| 8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
| 9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
| 12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mekatroniğin temel anlamını, Temel Lineer Devrelerini tanımlar ve analiz eder | ||||||||||||
| 2 | Eşlenik Elektrik Devre Metotlarını uygular | ||||||||||||
| 3 | Empedans Konseptini betimler | ||||||||||||
| 4 | Yarıiletken Elektronik elemanları tanımlar ve hesaplarının nasıl yapılacağını gösterir | ||||||||||||
| 5 | İşlevsel Yükselticileri tanımlar, hesaplarının nasıl yapılacağını gösterir ve Temel sensörlerin çeşitlerini ve işlevlerini anlatır | ||||||||||||
| 6 | Elektriksel hareketlendiricileri betimler ve çalışma prensiplerini anlatır, Hareket iletici temel mekanizmaları tanımlar | ||||||||||||
| 7 | Elektro-hidrolik ve pinomatik kontrol sistemleri tanımlar ve çalışma prensiplerini anlatır | ||||||||||||
| 8 | Dijital elektronik Devrelerini tanımlar. Gerçeklik tablolarının mantık devre indirgemelerini uygular | ||||||||||||
| 9 | Mikro denetleyicilerin temel mimarileri betimler. Kullanım alanlarını tanımlar | ||||||||||||
| 10 | Açık ve kapalı kontrolün temel mantığını anlatır | ||||||||||||
| 11 | Sistem-zaman boyut analizinin matematiksel modelini uygular. Kontrol sistemlerinin transfer fonksiyonlarını formüle eder | ||||||||||||
| 12 | Dijital kontrol nedir tanımlar. Z tranformlarını uygular | ||||||||||||
| 13 | |||||||||||||
| 14 | |||||||||||||
| 15 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 45 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 62 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||