| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aile ve Çocuklarla Sosyal Hizmet | SHB 310 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NEŞİDE YILDIRIM, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Aile ve çocuklara yönelik risk alanlarını ve riskler ve sorunlar karşısındaki sosyal hizmet uygulamalarını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Aileyle ilgili temel kavramlar, aile yapısı, işlevleri ve dönüşümü; aile sorunları; aile hukuku bağlamında sosyal politikalar; aileye yönelik sosyal hizmet uygulamalarına yönelik bilgiler yer almaktadır. Çocukla ilgili temel kavramlar, çocuk adalet ve refah sistemi; risk altındaki çocuklar; çocuklara yönelik sosyal hizmet uygulamaları hakkında geniş bilgiler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ailenin fonksiyonlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Çocukların haklarını tanımlar- Ailenin ve toplumun çocuk hakları konusunda duyarlı olmasının önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Sağlıklı ailede çocuğun konumunu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Aile bağlarının zayıf olduğu durumlarda sosyal problem boyutunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Aile ile çocuk arasındaki ilişkileri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Çocukların aile içerisinde büyümesinin önemini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Aile ile çocuk arasında etkili iletişimin tekniklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Engelli çocuğa sahip aileler ve özelliklerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 9 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamasının aşamaları ve gerçekleştirilmesi boyutunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ailenin tanımı fonksiyonları. Aile tipleri ve gelişimleri. Sosyal yapı ve değişen toplumda aile | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Aile üyeleri: özellikleri, rolleri ve sorumlulukları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Ailede çocuk ve eğitimi-Çocuğu etkileyen aile problemleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Aile içi iletişim nitelik ve boyutları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Aile alt sistemleri ve Ana-baba-çocuk ilişkisi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Ailede sosyal çözülme ve doğurganlık - Ensest | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Aile içi şiddet ve ilişkilerde çatışma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Eş ve çocuk istismarı, evden kaçma ve terk. Ailede kayıp ve genelci müdahaleler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Boşanma ve ayrılık | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: Çocuk Şubeleri ve çocuk mahkemeleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: Aile mahkemeleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları: denetimli serbestlik şubeler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Engelli çocuğa sahip olan ana-babalar ve özellikleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Taylan, HH ve Genç, Y (2020), Aile ve Çocukla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi |
| Ders Kaynakları | Taylan, HH ve Genç, Y (2020), Aile ve Çocukla Sosyal Hizmet, Anadolu Üniversitesi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
| 12 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ailenin fonksiyonlarını tanımlar | ||||||||||
| 2 | Çocukların haklarını tanımlar- Ailenin ve toplumun çocuk hakları konusunda duyarlı olmasının önemini açıklar | ||||||||||
| 3 | Sağlıklı ailede çocuğun konumunu tanımlar | ||||||||||
| 4 | Aile bağlarının zayıf olduğu durumlarda sosyal problem boyutunu analiz eder | ||||||||||
| 5 | Aile ile çocuk arasındaki ilişkileri tasarlar | ||||||||||
| 6 | Çocukların aile içerisinde büyümesinin önemini sıralar | ||||||||||
| 7 | Aile ile çocuk arasında etkili iletişimin tekniklerini açıklar | ||||||||||
| 8 | Engelli çocuğa sahip aileler ve özelliklerini sıralar | ||||||||||
| 9 | Aileye yönelik sosyal hizmet uygulamasının aşamaları ve gerçekleştirilmesi boyutunu analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| 1. Final | 45 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||