| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Osmanlı Mimarisi | SAN 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ELA TAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Mert AĞAOĞLU Arş. Gör. Rumeysa IŞIK YAYLA |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı mimarisinin en seçkin eserlerinin meydana getirildiği klasik çağın yapı gruplarının ayrıntılı olarak incelenmesi ve Mimar Sinan´ın Türk sanat tarihi açısından öneminin aktarılması. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı yapılarının gruplandırılarak örnekler üzerinden detaylı analizleri, yapı türlerinin genel özellikleri, Osmanlı cami mimarisinde, merkezi planlı, çok destekli ve diğer şemaların gelişimi, Mimar Sinan´ın hayatı, sanat anlayışı, Türk sanatı içerisindeki rolu ve yapıları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Dönemin sosyo-kültürel şartları ile mimari eserlerin tasarım süreçlerini ilişkilendirir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 4 | Klasik dönemin süsleme sanatlarını belli bir tarihi perspektifle yorumlar | Anlatım, Gösteri, | Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, |
| 5 | Bu dönemde meydana getirilen yapıları, Türk mimari sanatının gelişim çizgisi içerisinde değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Stil kritiği yaparak, karşılaştığı bir mimari eserin bu döneme ait olup olmadığına karar verir. | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konunun sınırları ve konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi | |
| 2 | Yapı türleri külliyeler, camiler, mescitler,imaretler, darüşşifalar, medreseler, türbeler , hanlar ve plan tipleri | |
| 3 | Fatih devri yapıları | |
| 4 | Fatih devri yapıları | |
| 5 | II. Beyazıt devri yapıları | |
| 6 | II. Beyazıt devri yapıları | |
| 7 | Yavuz Sultan Selim dönemi yapıları | |
| 8 | Mimar Sinan hayatı, sanat anlayışı | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları | |
| 11 | Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları | |
| 12 | Kanuni Sultan Süleyman dönemi yapıları | |
| 13 | II. Selim dönemi yapıları | |
| 14 | III. Murad, III. Mehmed dönemleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | AHUNBAY, Zeynep., Mimar Sinanın Eğitim Yapıları Medreseler, Darülkurralar, Mektepler, Mimarbaşı Koca Sinan Yaşadığı Çağ ve Eserleri, İstanbul: T.C. Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü,1986. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. | |||||||||||
| 2 | Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar | |||||||||||
| 3 | Dönemin sosyo-kültürel şartları ile mimari eserlerin tasarım süreçlerini ilişkilendirir | |||||||||||
| 4 | Klasik dönemin süsleme sanatlarını belli bir tarihi perspektifle yorumlar | |||||||||||
| 5 | Bu dönemde meydana getirilen yapıları, Türk mimari sanatının gelişim çizgisi içerisinde değerlendirir | |||||||||||
| 6 | Stil kritiği yaparak, karşılaştığı bir mimari eserin bu döneme ait olup olmadığına karar verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 181 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||