Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Hat Sanatı SAN 432 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

TÜRK KİTAP KÜLTÜRÜ VE SANATLARI

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Hat sanatının tarihi gelişimini, İslam sanatı içindeki yerini ve önemini kavramak. Hat sanatında uygulanan yazı çeşitlerini ve en az bir yazı türünün estetik ve sanatsal özelliklerini tanımak

Dersin İçeriği

Türk Hat sanatının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, yazı çeşitleri ve kullanım alanları, malzeme ve öğrenim usulleri, Sülüs hattıyla yazı çalışmaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Hat sanatının tarihsel gelişimini açıklar Anlatım, Sınav,
2 Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Yazı malzemelerini ve bu malzemelerin hazırlama usullerini açıklar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
4 Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini yorumlar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
6 Hat sanatının diğer geleneksel sanatlarla ilişkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Öncesi Hat Sanatı
2 Hat Sanatında Osmanlı Dönemi
3 Şeyh Hamdullah ve Hat Sanatına Katkıları
4 Hafız Osman Ekolü
5 Hat Öğreniminde Meşk Usulü ve Meşk Örneklerinin Tanıtımı
6 Celî Yazılar ve Çalışma Usülleri
7 Ünlü Osmanlı Hattatları
8 Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri
9 Mimari Süslemede Hat Sanatı
10 Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Usulleri
11 Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri
12 Sülüs Yazıda İstif ve İstiflerin Özellikleri
13 Sülüs Hattının Kullanıldığı Yerler
14 Yazma Eserlerin Korunması ve Onarımı
Kaynaklar
Ders Notu

Yazır, M.B. (1975): Yazı ve Kalem Güzeli, Ankara.

Ders Kaynakları

Serin, M. (2000): Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaı, İstanbul.
Serin,M. (1999): Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul.
Alparslan, A. (1999) Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul.
Subaşı, M.H. (1997): Yazıya Giriş, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 15 15
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5