Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Hat Sanatı | SAN 432 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | TÜRK KİTAP KÜLTÜRÜ VE SANATLARI |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Hat sanatının tarihi gelişimini, İslam sanatı içindeki yerini ve önemini kavramak. Hat sanatında uygulanan yazı çeşitlerini ve en az bir yazı türünün estetik ve sanatsal özelliklerini tanımak |
Dersin İçeriği | Türk Hat sanatının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, yazı çeşitleri ve kullanım alanları, malzeme ve öğrenim usulleri, Sülüs hattıyla yazı çalışmaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Hat sanatının tarihsel gelişimini açıklar | Anlatım, | Sınav, |
2 | Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Yazı malzemelerini ve bu malzemelerin hazırlama usullerini açıklar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
4 | Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini yorumlar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, |
6 | Hat sanatının diğer geleneksel sanatlarla ilişkisini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Öncesi Hat Sanatı | |
2 | Hat Sanatında Osmanlı Dönemi | |
3 | Şeyh Hamdullah ve Hat Sanatına Katkıları | |
4 | Hafız Osman Ekolü | |
5 | Hat Öğreniminde Meşk Usulü ve Meşk Örneklerinin Tanıtımı | |
6 | Celî Yazılar ve Çalışma Usülleri | |
7 | Ünlü Osmanlı Hattatları | |
8 | Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri | |
9 | Mimari Süslemede Hat Sanatı | |
10 | Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Usulleri | |
11 | Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri | |
12 | Sülüs Yazıda İstif ve İstiflerin Özellikleri | |
13 | Sülüs Hattının Kullanıldığı Yerler | |
14 | Yazma Eserlerin Korunması ve Onarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yazır, M.B. (1975): Yazı ve Kalem Güzeli, Ankara. |
Ders Kaynakları | Serin, M. (2000): Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaı, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 22 | 22 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |