| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş Türk Sanatı | SAN 404 | 8 | 3 + 1 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Cumhuriyet dönemi Türk sanatını ve dönemin sanatçılarını öğretmeyi, çağdaşı kültürlerle etkileşimleri değerlendirmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Cumhuriyet dönemi resim, heykel ve mimarisi, üsluplar, sanatçılar ve eserleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Cumhuriyet dönemi sanatının kaynaklarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Cumhuriyet dönemi mimarisinin sorunlarını tartışır | Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Cumhuriyet dönemi resim sanatını çağdaşlarıyla karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Cumhuriyet dönemi heykel sanatının gelişimini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Yabancı -yerli mimar sorununu irdeler | Anlatım, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Çağdaş kültürlerle etkileşimi yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çağdaş Türk Sanatına Giriş: Kaynak ve yayınlar | |
| 2 | Sanayi-i Nefise Mektebi ve Asker Ressamlar | |
| 3 | Osmanlı Ressamlar Cemiyeti ve Şişli Atölyesi | |
| 4 | I. Ulusal Mimarlık Akımı | |
| 5 | II. Ulusal Mimarlık Akımı | |
| 6 | Anıt Heykeller | |
| 7 | Müstakiller | |
| 8 | D Grubu | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Cumhuriyet dönemi mimarisinde 1950'ler ve sonrası | |
| 11 | Cumhuriyet Dönemi Heykel Sanatı | |
| 12 | Türk Resminde Gruplar: Yeniler, Onlar ve Siyah Kalem | |
| 13 | Çağdaş Türk sanatının sorunları | |
| 14 | Çağdaş kültürlerle etkileşim ve yansımaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
| Ders Kaynakları | ALSAÇ, Üstün; (1976). Türkiyedeki Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Dönemindeki Evrimi, Trabzon ARSEVEN, Celal Esat; (1931). Yeni Mimari, İstanbul ASLANOĞLU, İnci; (2001, 2. basım) Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı, Ankara BOZDOĞAN, Sibel; (2002). Modernizm ve Ulusun İnşaası; Erken Cumhuriyet Türkiyesinde Mimari Kültür, (Çeviren: Tuncay, Birkan), istanbul. SÖZEN, Metin-TAPAN, Mete; (1973), 50 Yılın Türk Mimarisi,İstanbul Gören, Ahmet Kamil, (1993), Türk Resim Sanatında Şişli Atölyesi ve Viyana Sergisi, Şişli Belediyesi Yayını,İstanbul. Özsezgin, Kaya, (1998), Cumhuriyet´in 75 Yılında Türk Resmi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. Tansuğ, Sezer, (1986), Çağda Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, stanbul: Tansuğ, Sezer, (1988), Türk Resminde Yeni Dönem, Remzi Kitabevi, İstanbul. Yasa Yaman, Zeynep, (1993), "Türkiye´de Kübizm ve Yeni Sanat." Sanat Dünyamız, Kış, 54: 59-66. Yasa Yaman, Zeynep, (1993), "Demokrasi ve Sanat", Anadolu Sanat,Aralık: 183-196. Yasa Yaman, Zeynep, (1995),"Sanat Tarihinde Eski Bir Konu: Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği Mi, d Grubu Mu?", Türkiye´de Sanat, 20, Eylül/Ekim s. 34-43. Yasa Yaman, Zeynep, (1996),"Modernizmin Siyasal/İdeolojik Söylemi Olarak Resimde Köylü/Çiftçi zleği", Türkiye´de Sanat , 22, Ocak/Şubat s.:29-37. Yasa Yaman, Zeynep, (1996),"Yurt Gezileri ve Sergileri ya da ´Mektepten Memlekete Dönüş´."Toplumbilim, Sa. 4,s. 35-52. Yasa Yaman, Zeynep,(1998), "1950´li Yılların Sanat Ortamı ve ´Temsil Sorunu´", Toplum ve Bilim, 79, Kış, s. 94-137. Yasa Yaman, Zeynep, (2002) Cumhuriyet´in İdeolojik Anlatımı Olarak Anıt ve Heykel (1923-1950)", Sanat Dünyamız, Kış , Sa. 82, s.155- 171. Yasa Yaman, Zeynep, (2004) d Grubu 1933-1951/d Group 1933- 1951, d Grubu 1933-1951/d Group 1933-1951, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, s. 7-40. İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
| 4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
| 5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
| 9 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
| 10 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
| 12 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Cumhuriyet dönemi sanatının kaynaklarını tanır | |||||||||||
| 2 | Cumhuriyet dönemi mimarisinin sorunlarını tartışır | |||||||||||
| 3 | Cumhuriyet dönemi resim sanatını çağdaşlarıyla karşılaştırır | |||||||||||
| 4 | Cumhuriyet dönemi heykel sanatının gelişimini kavrar | |||||||||||
| 5 | Yabancı -yerli mimar sorununu irdeler | |||||||||||
| 6 | Çağdaş kültürlerle etkileşimi yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 35 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||